لینک های دسترسی

Breaking News

مرگبار ترین بمی که جنگ جهانی دوم را پایان داد


بم اتم تقریباً تمام هیروشیما را تخریب کرد.
بم اتم تقریباً تمام هیروشیما را تخریب کرد.

در ششم اگست سال ۱۹۴۵ و در اوج جنگ جهانی دوم، بم افگن امریکایی نوع بی-۲۹ اولین بم اتم را بالای شهر هیروشیمای جاپان پرتاب کرد.

آن بم ۹۰ در صد آن شهر را تخریب کرد،۸۰ هزار انسان را در اولین وهله از بین برد و به تعقیب آن ده ها هزار انسان به دلیل معروض شدن با تشعشعات جان های شان را از دست دادند.

سه روز پس از این رویداد بم دوم بالای شهر بندری ناگاساکی پرتاب شد که حدود ۷۰ هزار کشته بر جا گذاشت.

نخستین بم اتم که بالای هیروشیما پرتاب شد "پسر کوچک" نامگذاری شده بود و بم دومی به نام "مرد فربه" یاد می شد. همین "پسر کوچک" و "مرد فربه" موجب کشته شدن بیش از دو صد هزار انسان در جاپان شد.

کنوانسیون های بین المللی در عصر حاضر کار برد سلاح هسته یی را به صورت کل ممنوع قرار داده است ولی شماری از کارشناسان استدلال می کنند که استفاده از بم هسته یی در آن مقطع زمانی یک ضرورت بود.

استفاده از بم اتم برای پایان دادن جنگ

علی نوری زاده، رئیس مرکز پژوهشی مطالعات ایران و اعراب در لندن می گوید که حملات انتحاری پیلوت های جاپانی که تاسیسات نظامی به شمول کشتی های امریکایی را هدف قرار می دادند، حکومت ایالت متحده را واداشت تا با استفاده از بم هسته یی به جنگ دوم جهانی نکته پایان بگذارد.

آقای نوری زاده گفت: "امریکایی ها با حملات انتحاری پیلوت های جاپانی آشنا نبودند. اصلاً انتحاری را نمی شناختند و به یک بارگی با پدیده ای رو به رو شدند که شدیداً برای آنان ضربه وارد کرد. این روش برای امریکایی ها وحشت ایجاد کرده بود."

به گفته آقای نوری زاده روی همین دلیل فرمانده های نظامی امریکا بالای رئیس جمهور کشور شان فشار آوردند تا از این بم بالای جاپان استفاده شود.

از جانب دیگر محسن میلانی، استاد روابط بین الملل در پوهنتون فلوریدای جنوبی می گوید که در مورد نیاز استفاده و عدم استفاده از بم اتم در آن مقطع زمانی دو نظر متفاوت وجود دارد.

او گفت: "عده ای می گویند که استفاده از بم ضروری نبود چون جاپانی ها تسلیم می شدند. شماری می گویند که نژاد پرستی در این تصمیم نقش داشته است و گفته می شود که امریکا به خاطر نمایش قدرت خود از بم استفاده کرد."

این کارشناس همچنین افزود که شماری به این عقیده بودند که اگر بم اتم در هیروشیما و ناگاساکی استفاده نمی شد، صد ها هزار جاپانی و امریکایی در اثر ادامه جنگ جهانی دوم کشته می شدند.

ولی جوان شیر راسخ، محصل مقطع دکترای تاریخ در پوهنتون پنسلوانیای ایالات متحده به این باور است که جنگ دوم جهانی تقریباً به اتمام رسیده بود و امریکا با استفاده از سلاح هسته یی فقط خواست قدرت نظامی و فناوری خود را به جهان به نمایش بگذارد.

جهان عاری از سلاح اتمی

شینزو ابی، صدر اعظم جاپان روز پنجشنبه در هفتادمین سالروز بمباران اتمی هیروشیما توسط ایالات متحده خواستار منع گسترش سلاح هسته یی و در نهایت جهان عاری از تسلیحات اتمی شد.

ده ها هزار نفر به شمول شماری از افرادیکه خود شاهد بمباران هیروشیما بودند در مراسم یادبود از قربانیان آن رویداد در پارک یادبود صلح - محلیکه اولین بم اتم اصابت کرد - اشتراک کردند و برای یک دقیقه سکوت اختیار نمودند.

اونوکا ساساکی، یکی از شهروندان شهر توکیو که در مراسم روز پنجشنبه اشتراک کرده بود گفت که به خاطر جلوگیری از تکرار همچو رویداد خونین در جهان یادبود از آن روز ضروری است.

در همین حال جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه گفت که یادبود از بمباران هیروشیما یاد آورنده اثرات جنگ و تلاش های جهانی برای کاهش سلاح های هسته یی می باشد.

کارشناسان به این باورند که استفاده از بم اتم در قرن ۲۱ محال به نظر می رسد ولی مخالفین سلاح هسته ای استدلال می کنند که موجودیت تسلیحات هسته یی احتمال استفاده آن را به وجود می آورد مگر اینکه همه کشور ها سلاح های هسته یی شان را نابود سازند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG