لینک های دسترسی

Breaking News

پناهجویان مسلمان و دیدگاه مختلط یهودیان آلمان


فعالان یهود در آلمان می گویند که یهودستیزی در آن کشور ریشه در سالهای ۱۹۳۰ و دیکتاتوری نازی ها دارد.
فعالان یهود در آلمان می گویند که یهودستیزی در آن کشور ریشه در سالهای ۱۹۳۰ و دیکتاتوری نازی ها دارد.

زمانیکه جوزف شوستر رهبر یهودان آلمان برضد جریان پناهجویان به اروپا صحبت کرد، یک دانشجوی خاخام –روحانی یهودی– با نوشتن مطلبی، دیدگاه او را "نژادپرستانه" خواند و آن را محکوم کرد. امری که منجر به مناظرۀ در بین یهودان آلمان شد که آیا آنان از جاری شدن سیل غیرمنتظرۀ پناهجویان، آنهم از کشورهایی که به گونۀ سنتی مخالف اسرائیل اند، هراسان باشند یا خیر.

ارمین لانگر، این دانشجوی خاخامی به خاطر اعتراض اش از کالج ابراهام گیگر اخراج شد. لانگر بنیانگذار گروه عقیدتی " سلام – شلوم" که به تقویت مفاهمه میان مسلمانان و یهودیان متعهد است، در پاسخ پیامی به خبرگزاری اسوشیتدپرس نوشته است که جامعه نباید در برابر اقلیت‌ها دید تعصب آمیز و بی تحمل داشته باشد.

با اشاره به نوشتۀ پر جذبه اش، لانگر گفته است که از خشن بودن لحن این مطلب که در روزنامۀ تاگیزسایتونگ آلمان نشر شده است اکنون پشیمان است، اما او عملکرد کالج را که گویا "نظریات شخصی" وی را سرکوب کرده است "نادرست" توصیف کرد.

آرمین لانگر برای چندین ماه یک پناهجوی مسلمان مصری را در خانه اش پناه داده بود
آرمین لانگر برای چندین ماه یک پناهجوی مسلمان مصری را در خانه اش پناه داده بود

اکثریت جامعۀ ۲۵۰ هزار نفری یهودیان آلمان بر لانگر به خاطر اظهاراتش خشمگین اند. شمار زیاد یهودیان آلمان با طرز دید شوستر موافق اند که گویا با ورود پناهجویان تازه، احساسات ضد یهودی در آن کشور بار دیگر افزایش یافته است. شوستر، رهبر یهودان آلمان حتا به اجتماع یهودی آن کشور هشدار داده بود که در ساحات پرجمعیت مسلمانان از پوشیدن کلاه مخصوص یهودیان پرهیز کند.

والتر هومولکا، رئیس کالج ابراهام گیگر، در صحبت با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که نوشتۀ لانگر منجر به تعرض گسترده بر یهودیان آلمان شد. هومولکا گفت که این دانشجوی دینی یهودی همچنان از قرارداد شمولیت در کالج تخطی کرده است که بر اساس آن دانشجویان نباید "حضور نابجای رسانه یی" داشته باشند. او افزود که لانگر برای یکسال از کالج اخراج شده است.

اما لانگر، این یهود هنگری تبار، گفته است که تحصیلات مقطع ماستری اش را در رشتۀ "الهیات یهودیت" در دانشگاه پوستدم دنبال خواهد کرد و آموزشهای خاخامی خود را در جای دیگری پی خواهد گرفت.

جوزف شوستر رهبر یهودان آلمان از افزایش یهود ستیزی در آن کشور هشدار داده است
جوزف شوستر رهبر یهودان آلمان از افزایش یهود ستیزی در آن کشور هشدار داده است

در همین حال شماری از فعالان یهود در آلمان مانند شیکد سپیر، آلمانی اسرائیلی تبار، که پناهجویان تازه وارد را کمک می کند، ربط دادن احساسات ضد یهودی را با پناهجویان تازه وارد "پوچ" تلقی می کند. او می گوید که یهودستیزی از سالهای ۱۹۳۰ در آلمان وجود داشته است، پدیدۀ که به گفتۀ وی سبب وقوع هلوکاست به دست نازی‌ها شد.

هراس از پناهجویان تازه وارد در شماری از خانواده های یهود آلمان کاملاً محسوس است، طوریکه شماری از آنان حتا از صحبت به زبان عبری در بیرون پرهیز می کنند. اما لانگر که برای چندین ماه یک پناهجوی مسلمان مصری را در اپارتمان خود پناه داده بود، راه فایق آمدن بر چنین هراس را مفاهمۀ مستقیم بین یهودان و مسلمانان می داند.

لانگر گفت" در واقع آنچه را اکنون به عنوان یک مسلمان و یک یهود باید انجام دهیم، مبارزۀ مشترک بر ضد احساسات ضد یهودی و اسلام ستیزی در آلمان است."

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس
برگردان: نجیب الله احمدیار

XS
SM
MD
LG