لینک های دسترسی

Breaking News

اعطای پناهندگی سیاسی به جولیان آسانژ در اکوادور


جولیان آسانژ، بنیانگزار شبکه افشارگر ویکی لیکس
جولیان آسانژ، بنیانگزار شبکه افشارگر ویکی لیکس
ریکاردو پتنو ، وزیر خارجه اکوادور امروز گفت که اکواردور براین باور است که جولیان اسانژ، موسس شبکه افشاگر ویکی لیکس با اذیت و آزار سیاسی از جمله دستگیری وی توسط ایالات متحده، تهدید می شد.

به باور وزیرخارجه اکوادور، رئیس شبکه افشاگر ویکی لیکس در صورت دستگیری از سوی ایالات متحده با محاکمه عادلانه روبرو نمی شد.

اما مقامات انگليسی گفته اند كه ترک اسانژ از بریتانیا محفوظ نخواهد بود. انان گفته اند كه به مجرد خروج اسانژ از محوطه سفارت او را گرفتار خواهند کرد.

ویلیم هیگ وزیر خارجه برتانیه می گوید کشورش برای جولیان آسانژ اجازه خروج نمی دهد. وی گفت این اقدام به خاطری اتخاذ گردید که دلیل قانونی برای خروج وی موجود نیست.

هیگ می گوید آقای اسانژ با اتهامات سورفتار جنسی به دو زن در سویدن مواجه است، و مقامات سویدن خواستار استرداد او از بریتانیا گردیده اند.

وزیر خارجه برتانیه افزود که استرداد آسانژ، به موضوع ویکی لیکس و یا خواهش مقامات امریکا در قسمت محاکمه وی در امریکا به جرم نشر اسناد محرم امریکا، ارتباطی ندارد.

جولیان اسانژ بعد از نشر مکرر حجم عظیمی از اسناد محرمانه ایالات متحده مورد خشم مردم امریکا قرار گرفت و باعث گردید تا سیاستمداران امریکایی خواستارهلاکت او به مانند یک دهشت افگن شوند.

اوهمچنان هزاران معلومات محرم ديپلوماتيك اين كشور را در مورد افغانستان و عراق را به چاپ رسانده، و افشا نمود.

او در سویدن برای بازجویی به اتهام سوء رفتار جنسی تحت پیگرد حقوقی قرار دارد اما حامیان او بیم دارند تلاش به استرداد سویدن برنامه طرح ریزی شده واشنگتن برای به محاکمه کردن وی در ایالات متحده است.

مقامات سویدنی و دو زنی که اسانژ را متهم می کند، انگیزه سیاسی دستگیری او را رد می کنند. مرینی نای، رئیس سارنوالی عمومی در مورد تصیم پناهندگی اسانژ از هر گونه اظهار نظری خودداری کرد و آنرا موضوع مربوط به برتانیا عنوان کرد.

تصمیم اکوادور مایه خوشی و هیجان حامیان اسانژ گردید. هنگامی که تصمیم درخواست پناهندگی وی پذیرفته شد، هوادارن اسانژ در خارج از سفارت اکوادرو هلهله و فریاد زدند اما این تصمیم به احتمال زیاد روی وضعیت فعلی وی تاثیر نخواهد داشت.

مهمترین گاهشمار ویکی لیکس:
سال 2006: تشکیل یک گروه به شمول جولیان آسانژ آسترالیایی
سال 2008 : نشرمطالب ایمل های هک شده سارا پیلن
سال 2009: نشر هزارپیام متنی کارگران اضطراری و پرسنل نظامی 11 سپتامبر در سال2001
سال 2010: نشر صد ها هزارسند محرم و دیپلماتیک ایالات متحده
سال 2011: تجدید نظردستگیری آسانژ از بریتانیا به سویدن برای اتهام جرائم جنسی
سال 2012: حمایت بریتانیا از دستگیری اسانژ که در سفارت اکوادور در لندن پناه برده بود
و در اگست سال 2012 اکوادور به او پناهندگی اعطا کرد

در عین حال، گزارش های رسيده از شهر لندن حاکیست که پوليس آن شهر به روز پنجشنبه، سه تن از حاميان اسانژ را که می خواستند درمحوطه سفارت اکوادور پناه برند، گرفتار کرد.

يك سخنگوی پولیس نخواست در مورد گرفتاری اين افراد چیزی گوید اما چندين تن از تظاهر كنندگان كه فرمان پوليس را رد می نمودند از كنار سفارت اكوادور به سوی كنار جاده كشانده شده اند. تا حال هیچ گزراشی از حمله و داخل شدن پوليس در محوطه سفارت در دست نیست.
XS
SM
MD
LG