لینک های دسترسی

Breaking News

پرچوی برق فقط در محلات خارج نقشه کابل است - صمدی


شماری از شهروندان منطقه خیرخانه کابل، از مشکل بی برقی، پرچوی هاى زياد برق و برق ضعیف در مناطق شان شکایت دارند اما شرکت برشنا می گوید که پرچوی صرف در مناطق بدون نقشه شاروالی وجود دارد.

برخی از شهروندان منطقه حصه دوم خیرخانه شهر کابل به رادیو آشنای صدای امریکا گفتند که مدت بیشتر از یک ماه است که پرچوی های برق در این منطقه بیشتر شده و اگر برق هم داشته باشند، بنابر ضیعفی برق از آن استفاده نمی شود.

حاجی خلیل دوکاندار "شکایت از اینست که برق بسیار ضعیف است، حتی یک گروپ (چراغ) روشن نمی شود."

قیس محبی محصل فاکولته طب است. او می گوید: "برق یک شب است، یک شب نیست. من محصل استم و بیشتر درس ها در کامپیوتر و انترنت است. وقتی برق نباشد نمی توانم درست درس بخوانم."

یلدا متعلم مکتب امید می گوید: "در این عصر بدون برق زندگی نمی شود. دولت که امنیت را گرفته نم یتواند، حد اقل به برق توجه کند که برای ما فراهم بسازد."

منطقه خیرخانه کابل بزرگترین منطقه کابل است که بیش از یک و نیم میلیون نفر در این منطقه زندگی دارد.

خانم صالحه می گوید، با آنکه گاز خیلی قیمت تمام می شود ولی ناچار اند بخاطر نبود برق در امور کارهای خانه از گاز استفاده کنند.

خانم صالحه می گوید: "از رخت شویی گرفته تا همه کار خانه را توسط گاز انجام می دهیم. برق صرف ناوقت شب می آید و صبح می رود. هیچ از برق استفاده نمی شود ولی کتابچه صرفیه برق که می آید خیلی گزاف است. نمی دانم برق که نیست چرا بل برق این قدر زیاد می آید."

پرچوی در محلات خارج نقشه

در این حال، مسوولین شرکت برشنا قطع برق در یک شب یا یک روز را رد می کند و می گوید که قطع موقتی برق نسبت به سال های گذشته به مراتب بهتر شده و گاهی صرف برای ۴ الی ۵ ساعت قطع می شود.

عبدالرزاق صمدی، رئیس عمومی شرکت برشنا می گوید که قطع برق تنها در محلاتی که منازل بدون نقشه شاروالی اعمار شده، رخ می دهد.

آقای صمدی می گوید: "ما بصورت مجموع برق داریم. قطع برق هم صرف برای چند ساعت است که فشار بر ترانسفارمر ها کم شود. زیرا اگر ترانسفارمر ظرفیت دادن یک میگاوات برق را داشته باشد و از دو میگاوات استفاده شود، پس برق قطع می شود زیرا این ظرفیت را ندارد."

عبدالرزاق صمدی، رئیس عمومی شرکت برشنا
عبدالرزاق صمدی، رئیس عمومی شرکت برشنا

آقای صمدی می افزاید که باشندگان مناطق بدون نقشه شاروالی از لین های برق بطور غیر قانونی که از طریق همسایگان شان می گیرند، و به گمان اینکه پول پرداخت نمی کنند استفاده بیشتر می کنند، و این مسله باعث می شود که فشار بالای ترانسفارمرها دو چندان سازد.

ولی آقای صمدی گفت که اگر شهروندان کابل در رابطه به بی برقی شکایت دارند، به شماره تلفون ۱۴۴ زنگ بزنند تا مشکل شان رفع شود.

در این حال، انجنیر محمد شعیب حبیب زاده کارشناس امور انرژی می گوید که استفاده مردم از انرژی برق در فصل سرما دو چندان می شود، از این رو میگاوات برق موجود نیاز همه شهروندان کابل را مرفوع نمی کند، و فشار بالای ترانسفارمرها بیشتر می شود.

محمد شعیب حبیب زاده
محمد شعیب حبیب زاده

به گفته آقای حبیب زاده، اگر قطع موقتی جریان برق صورت نگیرد، تجهیزات دستگاه های مقاومت برق از بین خواهد رفت.

فرهنگ کمک به ذخیره برق

از سوی دیگر، انجنیر حبیب زاده توصیه می کند که خانواده از چراغ های کم مصرف برای روشنایی شان استفاده کنند. او می افزاید: "بسیاری از شهروندان ما از گروپ های یا چراغ های کم مصرف برق یا نیون استفاده نمی کنند. این گروپ ها ۱۵ – ۲۰ وات است و روشنی آن مثل گروپ های (چراغ های) معمولی دیگر است که ۱۵۰ - ۲۰۰ وات است.

محمد شعیب حبیب زاده می گوید که بهتر است، برای شهروندان فرهنگ و راه های ذخیره از برق، تفهیم شود. او می گوید که این فرهنگ (استفاده از چراغ های برقی کم مصرف) باید از طریق اعلانات رادیو ها و تلویزیون ها به مردم تفهیم شود که گروپ های نیون استفاده کنند. از این طریق هم مصرف برق شان کم می شود و از سوی دیگر به سایر شهروندان برق می رسد."

با آنکه طی چندین سال گذشته در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی به دهها قراد داد برای بهبود وضعیت برق كابل از جانب دولت با کشور مختلف به امضا رسید و میلیون ها دالر در بخش احیای برق شهر کابل به مصرف رسید، ولی هنوز هم مشکل برق در کابل به صورت مکمل حل نشده است.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG