لینک های دسترسی

Breaking News

نشست سوم صلح افغانستان در پاکستان برگزار می شود


نخستین نشست این سلسله هفتۀ گذشته در اسلام آباد برگزار شده بود.
نخستین نشست این سلسله هفتۀ گذشته در اسلام آباد برگزار شده بود.

شرکت کنندگان نشست دوم چهارجانبۀ صلح افغانستان که امروز در کابل برگزار شده بود ضمن تاکید بر برگزاری منظم این سلسله نشست ها فیصله کردند که نشست سوم این گروه به تاریخ ۱۷ دلو ۱۳۹۴ در اسلام آباد برگزار شود.

رهبری این نشست را حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان، اعزاز احمد چودری معین وزارت خارجه پاکستان، مایکل مکنلی سفیر ایالات متحده در افغانستان و دینگ شیجون نمایندۀ ویژۀ چین برای افغانستان برعهده داشتند.

نشست امروز در کابل، بر اساس اعلامیۀ مشترکی که در پایان نشست نشر شد، در مورد نقشۀ راه بحث کرد که به گفتۀ شرکت کننده‌گان نشست، پیشرفتهایی نیز در این راستا صورت گرفته است.

اعلامیه حاکی است که "هدف از نقشۀ راه تعیین اقدامات مشخص بوده که بتواند شرایط مطلوب را برای آغاز گفتگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغانستان میان نمایند‌ه‌گان حکومت افغانستان و نمایند‌ه‌گان گروه های طالبان با هدف کاهش خشونت و ایجاد صلح پایدار در افغانستان و منطقه فراهم سازد."

اعضای این نشست همچنان تعهد شان را جهت تلاشهای جدی برای از بین بردن تمام اشکال گروه های تروریستی، صرف نظر از تابعیت و فعالیت های آنان در قلمروهای مربوطه تصریح کردند.

خوشبینی محتاطانه

وزیر خارجۀ افغانستان در آغاز نشست امروز خطاب به طالبان گفت که دعوت حکومت را به صلح بپذیرند، به میز مذاکره حضور یابند و اختلافات شان را با حکومت به گونۀ سیاسی حل کنند. او هشدار داد که هرگونه تأخیر طالبان برای پیوستن به مذاکرات، آن گروه را در دید مردم افغانستان بیشتر از پیش منزوی خواهد ساخت.

صلاح الدین ربانی ابراز امیدواری کرد تا گروه هماهنگی چهارجانبه راه‌های برخورد مشترک با طالبان مایل به مذاکره را دریابد. او با اشاره به حضور ایالات متحدۀ امریکا و چین در این نشست گفت که مردم و حکومت افغانستان اطمینان دارند که روند مؤثر صلح آغاز گردد و پیامد آن به موقع و مورد انتظار طرف‌های گفتگو خواهد بود.

آقای ربانی امروز را فرصتی تاریخی برای گفتگوهای صلح در افغانستان و منطقه خواند و گفت که مردم افغانستان به پروسۀ که پایان آن نامعلوم و بدون نتایج ملموس باشد، باور نخواهند کرد.

وزیر خارجۀ افغانستان بار دیگر تأکید کرد که حکومت افغانستان حاضر است با گروه‌های طالبان صادقانه وارد گفتگوهای صلح شود تا به راه حلی مسالمت‌آمیزی دست یابند که در آن قانون اساسی و دستاوردهای چهارده ساله، به ویژه حقوق زنان و دختران احترام گردد.

جنگ هم‌زمان با مذاکرات

قبل از آغاز این نشست عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان امروز در جلسۀ شورای وزیران گفت که مذاکرات به هیچ‌صورت به معنای توقف جنگ و مبارزه علیه تروریست‌ها نیست؛ بلکه حکومت به تمام معنی جنگ خویش را علیه تروریست‌ها ادامه می‌دهد.

رئیس اجرائیه افغانستان افزود که حکومت و متحدان افغانستان به هیچ‌‌صورت با داعش و تروریست‌ها معامله نمی‌کنند و حملات اخیر در جلال‌آباد نشان داد که حکومت برای سرکوب داعش و ترویست‌ها عزم قاطع دارد.

آقای عبدالله گفت: "امیدواریم طرف‌های مذاکره در رسیدن به صلح دایمی و ثابت صادقانه همکاری نمایند. آغاز مذاکرات در کابل عزم ما را برای دست یافتن به صلح عادلانه نشان می‌دهد."

نشست امروز، دومین دور گفتگوهای چهارجانبه برای ایجاد پروسۀ صلح است که پیش از این اولین نشست آن هفتۀ گذشته در اسلام‌آباد پاکستان برگزار گردید.

در پی این نشست‌ها مقامات افغانستان اظهار خوشبینی کرده اند؛ ولی تأکید دارند که این بار خوش‌باور نخواهند بود.

XS
SM
MD
LG