لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض های دادخواهانه برای قربانیان خشونت های اخیر


هفت مسافر هزاره تبار، حدود دو ماه قبل، از سوی جنگجویان داعش در ولایت غزنی ربوده شدند که اجسادشان در ولایت زابل یافت شد.
هفت مسافر هزاره تبار، حدود دو ماه قبل، از سوی جنگجویان داعش در ولایت غزنی ربوده شدند که اجسادشان در ولایت زابل یافت شد.

اجساد هفت نفری که در ولایت زابل این هفته توسط تندروان سربریده شدند، به نشانۀ اعتراض خانواده های قربانیان به کوتاهی حکومت در آزادسازی آنها شام سه شنبه به کابل انتقال یافتند.

در همین حال، در پیوند به حادثه زابل و حوادث دهشت افگنی اخیر در سراسر افغانستان، ستاد مردمی تحت نام برگزاری "دادخواهی ملی" در کابل اعلام موجودیت کرده است.

داوود ناجی، عضو ستاد "دادخواهی ملی" به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که اجساد قربانیان حادثه زابل به خاطری از غزنی به کابل منتقل شده اند که خانواده های قربانیان به ناتوانی حکومت در آزادسازی آنها از اسارت تندروان اعتراض کرده اند.

او گفت هدف دوم آن بلند کردن صدای دادخواهی ملی به خشونت های دوامدار است.

آقای ناجی افزود "این دادخواهی در یک هم آهنگی گسترده فراقومی و فراجناحی تنظیم شده تا از اتفاقات اخیری که در اثر بی کفایتی دولت رخ داده است – چه در سنگسار رخشانه در بادغیس، چه در آتش زدن فرخنده در کابل، چه در سربریده شدن سربازان ملی در وردوج، وچه روی ماین گذاشتن و به فجیع ترین وضعیت کشته شدن محاسن سفیدان افغانستان در اچین ننگرهار – ما این دادخواهی را به راه انداخته ایم تا حکومت را متوجه بسازیم که حفاظت از جان شهروندان نخستین مسوولیت دولت است".

هفت مسافر هزاره تبار، حدود دو ماه قبل، از سوی جنگجویان داعش در ولایت غزنی ربوده شدند که اجسادشان دو روز قبل در ولسوالی خاک افغان ولایت زابل یافت شد. اجساد این افراد شامل سه زن و چهار مرد است.

مسوولیت کشته شدن آن هفت نفر را فرد یا گروهی به عهده نگرفته است اما مهمند نصرتیار، ولسوال ارغنداب ولایت زابل به صدای امریکا گفت که طالبان مربوط به جناح ملا اختر محمد منصور صبح دوشنبه هشت جنگجوی داعش را در منطقۀ ملک این ولسوالی به جرم کشتن هفت مسافر هزاره به دار آویختند.

در همین حال، ریاست امنیت ملی افغانستان با نشر خبرنامه یی گفته است که هشت نفر به دار آویخته شده در ولایت زابل، عاملان قتل مسافران هزاره نبودند بلکه طالبان بودند که به خاطر اختلافات درونی آن گروه اعدام شدند.

جلسه فوق العاده ارگ

درهمین حال، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، جلسه فوق العاده شورای امنیت ملی را سه شنبه برای بررسی همه جانبه حادثه سربریدن این هفت نفر در زابل دایر کرد.

بیانیه ارگ ریاست جمهوری حاکی است که حکومت در سه مرحله تدابیری را انجام داده است.

بر طبق بیانیه ارگ "اقدامات اطلاعاتى و امنيتى حكومت بخاطر تشخیص عاملین، بيانگر اين بود كه بخش عمدۀ عاملين اين گروگان گيرى نيروهاى غير بومى تروريستى هستند و اهداف عمده تخريبى از جمله ايجاد ترس و تفرقه را دنبال مي كنند".

ریاست امنیت ملی افغانستان گفته است که اعدام شدگان افراد طالبان بوده و در نتیجۀ اختلافات درونی آن گروه از بین رفته اند. خبرنامه همچنان حاکی است که طالبان به خاطر پرده افگندن بر فجایع و جنایات شان دست به تبلیغات دروغین می زنند.

راهپیمایی اعتراضی

از سوی دیگر، صدها نفر در ولایات غزنی و بامیان در اعتراض به کشتن شدن هفت تن از اقلیت هزاره، دست به تظاهرات زدند. مظاهره کنندگان ازحکومت خواستند تا برای حفظ امنیت شهروندان آن کشور کارهای بیشتری را انجام دهد.

اعضای ستاد "دادخواهی ملی" در کابل فراخوانی را از طریق شبکه های اجتماعی نشر کرده و مردم را به برپایی راهپیمایی گسترده یی در کابل به روز چهارشنبه در اعتراض به ناتوانی حکومت در رسیدگی به حوادث دهشت افگنی اخیر به ویژه قربانیان حادثه زابل دعوت کرده است.

دامنه این اعتراضات مردمی به کشورهای خارجی نیز گسترش یافته است. شماری از افغان های مقیم ایالات متحده فراخوانی را از طریق شبکه های اجتماعی نشر کرده و افغان های مهاجر در امریکا را برای شرکت در گردهمایی اعتراضی در شهر واشنگتن دی سی دعوت کرده اند.

سفارت ایالات متحده امریکا در کابل نیز در مورد حادثه سربریدن این هفت نفر در زابل با خانواده های آنان اظهار همدردی کرده است.

  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG