لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی فرمان محدودیت استفاده از سلاح ثقیل را داد


هزاران نظامی افغان در جنگ با طالبان در چند سال گذشته جان باخته اند
هزاران نظامی افغان در جنگ با طالبان در چند سال گذشته جان باخته اند

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که غیر نظامیان در عملیات نیروهای امنیتی افغان کشته و خساره مند شده اند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان طی فرمانی به نهادهای امنیتی کشور دستور داده است تا در هنگام جنگ با نیروهای مسلح مخالف دولت، بویژه در در مناطق مسکونی، از سلاح ثقیل (حملات توپخانه ای و راکت های با قدرت انفجار گسترده) استفاده محدود کنند.

ریاست جمهوری افغانستان به روز یکشنبه در خبرنامه ای از کشته و خساره مند شدن شماری از غیرنظامیان در عملیات نیروهای امنیتی افغان خبر داد، اما شمار قربانیان و مناطق متاثر شده را مشخص نکرده است.

رئیس جمهور کرزی دستور داده است که نیروهای امنیتی افغان باید بر اساس ماده ۲۳ قانون اساسی، از جان و مال شهروندان افغانستان حفاظت ورزند.

پیشتر از این، رئیس جمهور افغانستان بر استفاده از بمباری هوایی در هنگام نبرد با شورشیان طالب در مناطق مسکونی، ممنوعیت اعمال کرده بود.

آگاهان امور نظامی گفته اند که اعمال این گونه محدودیت ها می تواند توانمندهای نیروهای امنیتی افغان در عملیات نظامی در مقابل شورشیان طالب را تضعیف کند.

تلفات غیرنظامیان افغان در جنگ یکی از مهترین مسایلی بوده است که رئیس جمهوری کرزی به آن پرداخته است. انتقادات شدید آقای کرزی از کشته شدن غیرنظامیان در عملیات نیروهای بین المللی، روابط او با حکومت ایالات متحده امریکا را هم متاثر ساخته است.

سازمان ملل، که تلفات غیرنظامیان در منازعات مسلحانه را از سال ۲۰۰۹ بدینسو شمارش می کند، گزارش داده است که طالبان مسوول هفتاد و چهار در صد تلفات غیرنظامیان در افغانستان استند.

بر اساس تازه ترین گزارش سازمان ملل، در جمع ۱۵۶۴ غیرنظامی که در شش ماه نخست سال روان میلادی در افغانستان جان باختند، هشت در صد آنها (حدود ۱۳۰ نفر) در عملیات نیروهای امنیتی افغان کشته شدند.

XS
SM
MD
LG