لینک های دسترسی

Breaking News

در خواست کرزی از ملاها برای محو خشونت علیه زنان


رئیس جمهور افغانستان یکبار دیگر از علمای دین، رسانه ها، بزرگان قومی،نهاد های دولتی و سازمان های حامی حقوق بشر خواست تا در ریشه کن کردن خشونت علیه زنان تلاش های پیگیرانه کنند.

این درخواست رئیس جمهور افغانستان پس از آن صورت گرفت که در این اواخر چندین مورد خشونت در در برابر زنان به شمول قتل، تجاوز جنسی، و اختطاف در نقاط مختلف آن کشور گزارش شد.

حامد کرزی رئیس جمهورافغانستان دربیانیه اخیر رادیویی اش ضمن این درخواست گفت که خشونت علیه زنان یک عمل زشت و خلاف ارشادات دین اسلام، ارزش های فرهنگی جامعه و همچنان خلاف موازین حقوق بشری می باشد.

در حالیکه آقای کرزی از علمای دین خواست تا از طریق منبر های مساجد و خطبه های آدینه روز مردم را در آگاهی دهی پیرامون محو خشونت علیه زنان تبلیغ کنند. عفو بین الملل میگوید که نیروهای پولیس، څارنوالان و قضات افغان از تامین عدالت برای زنان، چشم پوشی میکنند.

حوریه مصدق پژوهشگر امور افغانستان در عفو بین الملل میگوید که این بار اول نخست نیست که آقای کرزی خواستار تبلیغ علمای دین علیه خشونت زنان در افغانستان شده است.

خانم مصدق افزود که علمای دین در افغانستان همیشه در برابر قضایای خشونت علیه زنان و کودکان خاموشی اختیار کرده اند.


او افزود:"در قضایای خشونت علیه زنان و تجاوز بر اطفال متاسفانه علمای دین مهر سکوت را بر لب گذاشته اند و هیچ عکس العمل نشان نداده اند."

عدم پیگیری موارد خشونت

خانم مصدق به این باور است که به خاطر دادن نتیجه خوب،مبارزه علیه خشونت زنان، باید نهاد های عدلی و قضایی افغانستان قضایا و موارد خشونت علیه زنان را بازپرسی و پیگیری کنند و مطابق قوانین عدلی و قضایی افغانستان و جامعه بین المللی عمل نمایند.

حوریه مصدق می گوید که بی تفاوتی و عدم پیگرد بر موارد خشونت ها و قتل های زنان، مرتکبین این خشونت ها را جسور ساخته و از سوی هم مردم به ارگان های عدلی و قضایی بی باور می شوند.

او افزود:" آنان خانم ها را متهم به فساد اخلاقی می کنند. زنان را وادار می کنند که دوباره به دامن همان خانوادۀ برگردند که خشونت از سوی آن صورت گرفته است."

باوجود تلاش های فراوان نهاد های حقوق بشر، ارگان های دولتی و غیر دولتی مدافع حقوق زنان در زمینۀ کاهش و محو خشونت در افغانستان، تا هنوز هم نگرانی های از رقم بلند موارد خشونت و بی عدالتی در برابر زنان در افغانستان وجود دارد.
  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG