لینک های دسترسی

Breaking News

هفت شرط کرزی به پاکستان


رئیس جمهور کرزی هفت شرط برای مبارزه مشترک بر ضد دهشت افگنی تعیین نموده است
رئیس جمهور کرزی هفت شرط برای مبارزه مشترک بر ضد دهشت افگنی تعیین نموده است

رئیس جمهور افغانستان در نامهء به رهبران پاکستان، شرایط کابل را برای مبارزه مشترک بر ضد دهشت افگنی مشخص نموده است. این نامه از سوی مشاور امنیت ملی افغانستان به حکومت پاکستان تحویل داده شده است.

در یک خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده که در این نامه، حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان به رهبران پاکستان نوشته است که در جنگ بر ضد طالبان و دیگر گروهای دهشت افگن، غیرنظامیان نباید آسیب ببینند.

کابل همچنان از اسلام آباد خواسته است تا پالیسیطالبان خوب و طالبان بد را کنار گذاشته و تمام دهشت افگنان را، بدون تفکیک، هدف قرار دهد.

رئیس جمهور افغانستان گفته است پناهگاه های دهشت افگنان و مراکز حمایوی آنها باید در منطقه از بین برده شود. مقام های افغان بارها پاکستان را متهم نموده است که به طالبان افغان پناهگاه و حمایت های اطلاعاتی و نظامی می دهد – پاکستان این ادعاها را همواره رد نموده است.

رئیس جمهور کرزی همچنان خواستار توقف فوری حملات راکتی پاکستان بر بخش های شرقی افغانستان گردیده است. مقام های افغان می گویند که در یکسال گذشته، ارتش پاکستان صدها راکت بر ولایات کنر و نورستان شلیک نموده که تلفات انسانی و خسارات مالی در قبال داشته است.

کابل از اسلام خواستار رهایی آن زندانیان طالب هم گردیده است که مایل به مذاکره با حکومت افغانستان اند. مشخص نیست که چی تعداد همچو طالبان در اسارت پاکستان بسر می برد اما درخواست های مکرر کابل برای رهایی ملا عبدالغنی برادر، یکی از فرماندهان ارشد طالبان که از سال ۲۰۰۹ بدینسو در بند حکومت پاکستان است، بطور کامل پذیرفته نشده است.

یکی از شرایط رئیس جمهوری کرزی که احتمالاً اسلام آباد با آن با حساسیت برخورد خواهد کرد، تشریک همآهنگی افغانستان و پاکستان برای مبارزه با دهشت افگنی با دولت های هند و چین است. رئیس جمهور افغانستان در نامه اش نگاشته است که هند و چین هر دو از فعالیت های دهشت افگنی در منطقه، متضرر گردیده اند.

در هفتمین مورد، رئیس جمهور کرزی خواستار ایجاد راهکار مشخص برای پیگیری اقدامات مشترک میان دو کشور گردیده است. این راهکار باید باید اولویت های هر دو کشور برای مبارزه بر ضد دهشت افگنی، بهبود تماس ها و همآهنگی، و تعیین مراحل مختلف این مبارزه را مشخص سازد.

مقام های افغان گفته اند که نامه رئیس جمهور کرزی از سوی رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان، هفته گذشته به مقام های پاکستانی تحویل داده شد.

تا حال مقام های پاکستانی در مورد شرایط کابل برای مبارزه مشترک بر ضد دهشت افگنی، تبصره نکرده اند.

XS
SM
MD
LG