لینک های دسترسی

Breaking News

کری به عربستان و اروپا سفر می کند


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده

جان کری، وزیر خارجۀ امریکا روز دو شنبه به اروپا و عربستان سعودی سفر خواهد کرد. مبارزه با گروه دولت اسلامی، تنش های فزاینده میان ایالات متحده و روسیه و مذاکرات هسته یی ایران از مباحث عمده در این سفر خواهد بود.

آقای کری در اولین توقف خود در ژینو، در شورای حقوق بشر ملل متحد خطابه ای ایراد کرده و با همتای روسی اش سرگی لاوروف ملاقات خواهد کرد.

این مذاکرات در حالی برگزار می گردد که ایالات متحده و متحدین غربی آن روسیه را ترغیب می کنند تا به شرایط آتش بس در اوکراین، پابندی کامل داشته باشد و از مسکو می خواهند تا حمایت خود را از جدایی طلبان اوکراینی خاتمه دهد.

ماتیو رویانسکی، تحلیلگر در مرکز ولسن در واشنگتن می گوید، درکوتاه مدت، ادامه مداخله روسیه در اوکراین باعث ناراحتی ایالات متحده و متحدانش خواهد گردید.

به گفته رویانسکی، برای پوتین، رئیس جمهور روسیه، اوکراین مسئله بقا است و تغیری درآن رونما نخواهد شد.

در سویس، وزیر خارجه امریکا، با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران منحیث بخشی از گفتگوهای برنامه هسته ای ایران ملاقات خواهد کرد.

این مذاکرات دریک زمان بحرانی انجام می یابد. ایران و پنج عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد و آلمان می کوشند به چارچوب موافقات تا ختم ماه مارچ برسند.

وندی شرمن، معین وزارت خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده ایالات متحده، میگوید گفتگو ها دشوار ، و پیچیده است اما اگر به نتیجه برسد، ارزش دارد.

خانم شرمن میگوید هدف آن است تا اطمینان حاصل شود که ایران به سلاح هستوی دسترسی نداشته باشد.

درریاض، آقای کری و مقامات عربستان سعودی در مورد نارامی ها درمنطقه بحث خواهند کرد. درین بحث ها، مساعی مبارزه با دولت اسلامی در عراق و سوریه به رهبری ایالات متحده نیز شامل میباشد.

در این هفته، در نشست قصر سفید در ارتباط به مبارزه با افراط گرایی خشونت بار، جان کری در مورد دهشت افگنان گفت که دهشت افگنی عقده آنها است. این چیزی که آنها انجام میدهند. هرگاه جلو شان گرفته نشود، این پدیده، گسترش بیشتر خواهد داشت.

پال سالم، تحلیل گر در انستتیوت شرق میانه می گوید پیشرفت ائتلاف درجنگ با تندروان نابرابر بوده است، زیرا نتایج آن درعراق بهتراز سوریه میباشد.

سالم میگوید اینکه گروه دولت اسلامی درسوریه پناهگاه وسیع دارد، شکی نیست، این حقیقت، جنگ درعراق را به سببی دشوارتر می سازد که آنها می توانند از آنجا به سوریه عقب نشینی کرده، خود را دوباره منسجم ساخته و باردیگر حمله نمایند.

آخرین توقف جان کری، وزیر خارجه امریکا در این سفر درلندن میباشد که در آن جا، او با وزرای کشورهای خلیج عرب، درمورد نگرانی های مشترک منطقه بحث هایی خواهد داشت.

سفر یک هفته ای آقای کری در عین زمانی صورت میگیرد که بنیامن نیتانیاهو، صدراعظم اسرائیل به دعوت جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به واشنگتن می آید تا در کانگرس آن کشور سخنرانی کند. نیتانیاهو میگوید توافقی که میان ایران و قدرت های بزرگ در حال شکل گرفتن است، برای اسراییل خطرناک می باشد، و به این دلیل میخواهد در کانگرس امریکا توضیح دهد که این توافق چرا برای اسراییل، منطقه و سراسر جهان خطرناک است. دعوت از صدراعظم اسرائیل بدون توافق با حکومت باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG