لینک های دسترسی

Breaking News

کری: تهدید داعش به ائتلاف جهانی نیاز دارد


کری می گوید که واشنگتن ائتلاف جهانی ضد داعش را تقویت می بخشد
کری می گوید که واشنگتن ائتلاف جهانی ضد داعش را تقویت می بخشد

در یک منطقه قطبی شده و یک جهان پیچیده، گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه (داعش) برای تعداد گستردۀ از کشور ها بشمول ایالات متحده امریکا تهدید واحدی را مواجه میسازد.

مقابله با دیدگاه پوچ و بی معنی و برنامه نسل کشی این گروه نیازمند ائتلاف جهانی با استفاده از ابزار سیاسی، انسان دوستی، انفاذ قانون و استخباراتی برای حمایت از نیروهای نظامی است.

علاوه بر سر بریدن، به صلیب کشیدن و سایر اعمال مطلقاً شیطانی آنها که سبب کشته شدن هزار ها انسان بیگناه بشمول مسلمانان سنی مذهب که داعش (حکومت ایالات متحده امریکا آنرا به اسم ISIL یا دولت اسلامی عراق و خاور میانه می نامد) ادعای این مذهب را دارد در سوریه، عراق و لبنان، تهدید فرا منطقوی را ایجاد می نماید.

گروه داعش که منشأ آن گروه القاعده در عراق است بیشتر از یک دهه تجربه خشونت افراطی را دارد. این گروه یک نیروی جنگی قوی از جهادی ها با جاه طلبی جهانی را گرد آورده و از کشمکش ها در سوریه و تنش های فرقه یی در عراق به سود خود بهره میگیرد.

رهبران این گروه بارها ایالات متحده امریکا را تهدید نموده و در ماه می یک تروریست مربوط به گروه داعش سه نفر را در موزیم یهودیان در بروکسل به ضرب گلوله به قتل رساند. ( قربانی چهارم ۱۳ روز بعد به قتل رسید.) کادر جنگجویان خارجی گروه داعش نه تنها تهدید رو به افزایش در منطقه بوده بلکه در هر جاییکه که بتوانند به طور مخفی سفر نماید، بشمول امریکا، تهدید میباشد.

مدارک موجود است که در صورت عدم توجه به این افراط گرایان تنها به سوریه و عراق اکتفا نمی کنند. این گروه به تعداد زیاد و تمویل بهتر ظهور نموده است که از سرقت نفت، اختطاف و اخاذی برای تمویل عملیات شان در عراق و سوریه استفاده می نمایند. آنها مجهز به تسلیحات ثقیله مدرن میباشند که از میدان جنگ به یغما برده اند. آنها از خود توانایی اینرا نشان داده اند که مناطق بیشتری را نظر به هر گروه دهشت افگن دیگر تسخیر نموده و در کنترول خود نگهدارند.

این مناطق در موقعیت استراتیژیک قرار دارد که با اردن، لبنان و ترکیه هم مرز بوده و نزدیک به اسرائیل می باشد.

جنگجویان گروه داعش از خود وحشیگری و استبداد انزجار آوری نشان داده اند. این گروه حتی مسلمانان شعیه و عیسویان را بخاطر ایجاد تنش های وسیعتر نژادی و فرقه یی به قتل رسانیدند. آنها یک استراتیژی محاسبه شده ای را برای قتل مسلمانان سنی مذهب دنبال می نمایند تا مناطق را تسخیر و تحت کنترول خود نگهدارند. سربریدن جیمز فولی، ژورنالیست امریکایی وجدان همه جهانیان را تکان داد.

یک پاسخ مشترک به رهبری ایالات متحده امریکا و وسیعترین ائتلاف ممکن کشور ها، از گسترش این سرطان گروه داعش به سایر کشور ها جلوگیری خواهد نمود. جهان میتواند با این معضل مقابله نماید و سر انجام آن را شکست دهد. گروه داعش نفرت انگیز است اما قدرت مطلق نمی باشد. ما مدارک داریم که حمله هوایی ایالات متحده امریکا در شمال عراق حرکت جنگ را تغییر داده و زمینه را برای نیرو های عراقی و کردی مساعد ساخت تا به تهاجم ادامه دهند.

رهبران عراق با همکاری ما توانستند تا با هم یک حکومت جدید و فراگیر ایجاد نمایند که برای منزوی ساختن گروه داعش و جلب حمایت تمام جوامع در عراق ضروری است. حملات هوایی به تنهایی این گروه را شکست نخواهد داد. به یک پاسخ کاملتر از طرف جهان نیاز است. ما باید با نیرو های عراقی و احزاب معتدل سوریه که در خط اول با گروه داعش مواجه اند، همکاری نماییم. ما باید توانانیی گروه داعش را کاهش داده و از پیام های افراط گرایانه آنها در رسانه ها جلوگیری نماییم. ما باید بخاطر حفظ مردم خود قدرت دفاعی و همکاری خود را تقویت نماییم.

هفته آینده، در حاشیه اجلاس سران ناتو در ویلز، من و چک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا با همقطاران خود از کشور های متحد اروپایی دیدار و گفتگو خواهیم کرد. هدف از این دیدار جلب بیشترین همکاری ممکن میباشد. بعد از جلسه، من و آقای هیگل سفری به خاور میانه خواهیم داشت تا همکاری بیشتری برای متحدان ما در میان کشور هاییکه در معرض تهدید مستقیم قرار دارند، جلب نماییم.

ایالات متحده امریکا ریاست شورای امنیت ملل متحد را در ماه سپتمبر به عهده خواهد داشت. ما از این فرصت استفاده نموده و ائتلاف گسترده تر را تشکیل میدهیم و تهدیدی که از جنگجویان تروریست خارجی بشمول کسانیکه در گروه داعش پیوسته اند، برجسته خواهیم کرد. در جریان اجلاس مجمع عمومی، رئیس جمهور اوباما رهبری جلسه شورای امنیت را بخاطر طرح پلان برای مقابله با این تهدید مشترک، به عهده خواهد داشت.

در این مبارزه، تقریباً برای هر کشور یک نقش وجود دارد. بعضی از کشورها بطور مستقیم یا غیر مستقیم کمک های نظامی آماده خواهند کرد. بعضی دیگر از کشور ها کمک های بشردوستانه که به آن نیاز مبرم است برای میلیون ها انسانی که در سرتاسر منطقه بیجا شده اند و یا قربانی قرار گرفته اند، مهیا خواهد ساخت. سایر کشور ها نه تنها در راستای اعاده اقتصاد درهم گسیخته کار می نمایند بلکه برای احیای مجدد فضای اعتماد در میان همسایه ها تلاش خواهند کرد. این تلاش در عراق جریان دارد، جاییکه سایر کشور ها در فراهم سازی کمک های بشردوستانه، نظامی و همکاری در ایجاد یک حکومت فراگیر با ما پیوستند.

تلاش های ما دها کشور را در این امر با هم گرد آورده است. یقیناً در این بازی منافع مختلفی وجود دارد، اما هیچ کشوری رعب و وحشت گروه داعش را حمایت نمیکند، و هیچ کشور متمدن نباید از مسئولیت خود برای مهار کردن این بیماری شانه خالی نماید. تکتیک های شنیع گروه داعش کشور های همسایه را که بطور سنتی تناقض منافع دارند با هم متحد ساخته تا از حکومت جدید عراق حمایت نمایند. با گذشت زمان این ائتلاف در مقابل عوامل اصلی ایجاد گروه داعش و سایر سازمانهای تروریستی با برنامه کاری واحد مبارزه خواهند کرد.

ایجاد ائتلاف دشوار است، اما بهترین راه برای مقابله با دشمن مشترک میباشد. زمانیکه صدام حسین در سال ۱۹۹۰ به کویت تجاوز کرد، رئیس جمهور جورج بوش و جیمز بیکر، وزیر امور خارجه (وقت امریکا) به تنهایی بطور شتابان دست به عمل نزدند. آنها با روش خوب ائتلافی از کشوری هایی ایجاد نمودند که اقدام هماهنگ آنها سبب پیروزی فوری گردید.

افراط گرایان زمانی شکست میخورند که کشور های مسئول و مردم آنها در مخالفت با آنها متحد گردند.

این نوشتهء جان کری، وزیر خارجه امریکا نخست در روزنامه نیویارک تایمز (به زبان انگلیسی) انتشار یافت و برگردان دری آن از سوی سفارت امریکا در کابل تهیه شده است.

XS
SM
MD
LG