لینک های دسترسی

Breaking News

نتایج تحقیقات حمله بر یک شفاخانه در کندز، اعلام شد


جنرال جان کمپبل نتایج تحقیقات را در مقر مأموریت قاطع در کابل اعلام کرد
جنرال جان کمپبل نتایج تحقیقات را در مقر مأموریت قاطع در کابل اعلام کرد

مقامات نظامی ایالات متحده به روز چهارشنبه اعلام داشتند که نظامیان دخیل در واقعۀ حمله بر شفاخانۀ داکتران بی سرحد در ولایت کندز را از وظایف شان برکنار کرده و علیه این منسوبین، اقدامات سرزنشانۀ دیگری نیز صورت خواهد گرفت.

مقامات امریکایی افزودند که سربازان و منسوبین نیرو های هوایی ایکه باعث کشته شدن و زخمی شدن ده ها فرد ملکی در آن حمله شده بودند، مقررات جنگی را نقض کرده اند.

جنرال جان کمپبل فرماندۀ ارشد نیرو های امریکایی در أفغانستان در صحبت با خبرنگاران، نتایج دو تحقیق جداگانه را به آنان ارایه کرد و گفت یک رشته نارسایی های تخنیکی و اشتباهات انسانی باعث شده بود که طیارۀ جنگی ایالات متحده ماه گذشته، سهواً شفاخانۀ خیریه ای را در کندز آماج قرار داده و ویران سازد.

جنرال کمپبل واضح نساخت که در بستگی به این رویداد، چه تعداد افراد از کار برکنار شده اند و آیا مقامات ارشدی که در موقعیت فرماندهی بوده، نیز توبیخ خواهند شد یا خیر.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور أفغانستان از نشر یافته های تحقیقات ایالات متحده در مورد حادثۀ مورخ ۳ اکتوبر، استقبال کرده و افزوده است که: "این بررسی های ایالات متحده امریکا هیچگونه شواهد و حقایق را نادیده نگرفته و اشتباهات را پذیرفته است و موضوعات مذکور، مسئولین را قادر خواهد ساخت تا از اشتباهات خویش بیاموزند."

در اعلامیه ای که از طرف ارگ ریاست جمهوری به نشر رسیده، همچنان آمده است که دولت افغانستان با همکاران بین المللی خویش کار خواهد کرد تا از تکرار همچو وقایع ناگوار جلوگیری صورت گیرد.

جزییات حمله چه بود؟

حمله بر شفاخانۀ داکتران بی سرحد در شهر کندز، به تاریخ یازدهم میزان/سوم اکتوبر صورت گرفت که در آن حد اقل ۳۱ غیرنظامی کشته و ۲۸ تن دیگر زخمی شدند. تحقیق کنندگان میگویند ممکن تعداد تلفات این حمله، بیشتر بوده باشد.

بر اساس تحقیقات، طیارۀ اعزامی نیرو های امریکایی، در ظرف ۲۵ دقیقه، ۲۱۱ گلوله را بر ساختمان شفاخانۀ یاد شده شلیک کرد و این حمله تا وقتی دوام نمود که موسسۀ داکتران بی سرحد با نیرو های ائتلاف در تماس شده و فرماندهان پس از پی بردن به اشتباه شان، دستور توقف حمله را صادر کردند.

تعمیر شفاخانه در ۲۵ دقیقه، هدف ۲۱۱ گلولۀ سنگین قرار گرفت
تعمیر شفاخانه در ۲۵ دقیقه، هدف ۲۱۱ گلولۀ سنگین قرار گرفت

مقامات امریکایی میگویند عملۀ طیارۀ نوع AC-130 در اصل برای از بین بردن یک پناهگاه طالبان اعزام شده بود، و ساختمان این پناهگاه، در چند صد متری شفاخانۀ داکتران بی سرحد قرار داشت. به گفتۀ آنان، نارسایی های تخنیکی باعث شد که سرنشینان طیاره، بر نشانی های فزیکی ساختمان اتکأ کنند و این اشتباه منتج به هدف قرار گرفتن شفاخانه گردید. مقامات امریکایی پذیرفته اند که در شفاخانۀ یاد شده، فعالیت های خصمانه دیده نشده است، و این را نیز میپذیرند که اگر دقت بیشتر صورت میگرفت، چندین بار فرصت آن پیش آمده بود که از این واقعه جلوگیری شود.

پذیرش "اشتباه سنگین"

جنرال کمپبل و جنرال ویلسن شوفنر دو مقام ارشد نظامی نیرو های ائتلاف در صحبت با خبرنگاران، پذیرفتند که در حمله بر شفاخانۀ داکتران بی سرحد در کندز، اشتباه از منسوبین دخیل در این حمله بوده است.

جنرال شوفنر در سخنانش به خبرنگاران گفت: "ما یک اشتباه سنگینی مرتکب شدیم که باعث مرگ های نابجا شد."

هردو جنرال گفتند نه فرماندۀ نیرو های خاصی که از قوای افغان درخواست کمک به او رسیده بود، و نه عملۀ طیارۀ اعزام شده از این آگاهی داشتند که آنان شفاخانه را هدف قرار داده اند، بل صرف زمانی به این واقعیت پی بردند که کار از کار گذشته بود.

مقامات افغان در اول گفته بودند که شفاخانۀ داکتران بی سرحد در اختیار طالبان بوده، اما فشردۀ یکی از تحقیقات که در اختیار آژانس اسوشیتد پرس افتاده، نشان میدهد که برای تقویت این ادعا، کدام ثبوتی وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG