لینک های دسترسی

Breaking News

نهایی شدن دوسیه فرخنده در سارنوالی


Motorcycles burn following a blast at the Pentecost Church Central Surabaya (GPPS), in Surabaya, East Java, Indonesia, in this photo provided by Antara Foto.
Motorcycles burn following a blast at the Pentecost Church Central Surabaya (GPPS), in Surabaya, East Java, Indonesia, in this photo provided by Antara Foto.

لوی سارنوالی افغانستان اعلام کرد که دوسیه فرخنده سه محکمه را طی کرده است و برای اجراات به این نهاد فرستاده شده است.

عبدالبصیر عزیزی سخنگوی لوی سارنوالی در نشست خبری گفت که حکم نهایی در مورد دوسیه فرخنده توسط سه محکمه صورت گرفته و برای اجراات به این اداره فرستاده شده است.

او افزود که به اساس حکم محاکم هیچ یک از مجرمین دوسیۀ فرخنده به اعدام محکوم نشده اند؛ اما سه تن هر کدام به ۲۰ سال حبس، ۱۳ تن هر کدام به ۱۶ سال حبس و یک تن به ده سال حبس محکوم شده اند.

عزیزی گفت اسناد و شواهد علیه برخی افراد دیگری که بعداً به اتهام این قضیه بازداشت شده اند، وجود دارد که دوسیه‌های این افراد در محاکم در دوران است و تا حال نهایی نشده است؛ اما او مشخص نکرد که این متهمین چند تن می‌باشند.

فرخنده در ۲۸ حوت سال گذشته خورشیدی به اتهام سوزاندن قرآن شریف از سوی افراد خشمگین در شاه دوشمشیره شهر کابل مورد لت وکوب قرار گرفت که در نتیجه در زیر دست و پای مردان خشمگین جان داد و بعد هم جسدش توسط این افراد سوختانده شد.

اما اکنون بعد از مدت یکسال دوسیه وی در محاکم نهایی می‌گردد و به لوی سارنوالی فرستاده می‌شود.

در محلی که فرخنده سوزانده شد، منار یادگاری از سوی نهادهای جامعه مدنی و زنان ساخته شده است.

ثبت بیش از ۱۰۰۰۰ قضیه خشونت در برابر زنان

لوی سارنوالی افغانستان همچنان اعلام کرد که از مدت شش سال به این سو بیش از ده هزار قضیه خشونت در برابر زنان در سارنوالی منع خشونت علیه زنان ثبت شده که به بیش از پنج هزار آن رسیدگی صورت گرفته است.

سخنگوی لوی سارنوالی در نشست خبری امروز گفت که این قضایا از ولایات مختلف می‌باشد که در ۳۴ ولایت کشور در سارنوالی های منع خشونت ثبت شده است.

او گفت "از مدت شش سال بیشتر از ده هزار قضیه در سارنوالی منع خشونت ثبت شده است و به تعداد ۵۶۲۰ آن در محاکم ثلاثه تحت دوران قرار دارد."

اما سخنگوی لوی سارنوالی مشخص نکرد که چه تعداد از افراد متهم به این قضایا مجازات شده اند.

او گفت که ثبت این قضایا نشان می‌دهد که خشونت‌ها در برابر زنان در کشور افزایش یافته است و افراد خشونت‌دیده نیز بیشتر از پیش به نهادهای عدلی و قضایی باورمند شده و برای رسیده‌گی به قضایای شان مراجعه می‌کنند.

سارنوالی منع خشونت در برابر زنان در سال ۱۳۸۸ در شش ولایت کشور آغاز به کار کرد؛ اما اکنون دفاتر این سارنوالی در 34 ولایت کشور فعالیت دارند.

XS
SM
MD
LG