لینک های دسترسی

Breaking News

مسلمیار: پاکستان خواهان حکومت دست نشانده در کابل است


فضل هادی مسلمیار، رئیس مشرانو جرگه می گوید که مردم افغانستان دست نشاندۀ پنجابی های را قبول نمی کند.
فضل هادی مسلمیار، رئیس مشرانو جرگه می گوید که مردم افغانستان دست نشاندۀ پنجابی های را قبول نمی کند.

پس از تشدید حملات طالبان در نقاط مختلف افغانستان و عدم اشتراک این گروه در مذاکرات چهار جانبه صلح، حالا مقامات کابل بار دیگر به طور گسترده پاکستان را مسول اوضاع کنونی در افغانستان تلقی می کنند.

قرار بود در هفتۀ اول ماه مارچ گروه طالبان در روند مذاکرات چهار جانبه صلح افغانستان اشتراک کنند، اما قبل از برگزاری این نشست، طالبان طی اعلامیه ای اعلام کردند که در این مذاکرات شرکت نمی کنند.

فضل هادی مسلمیار، رئیس مشرانو جرگه افغانستان، در مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که صلح در افغانستان به سادگی تامین نخواهد شد، زیرا پاکستان خواهان "حکومت دست نشانده" در افغانستان است.

آقای مسلمیار در مورد گفت: "به نظر من صلح به خاطر به آسانی به دست نمی یاید به خاطری که اداره استخباراتی پاکستان آماده نیست تا کسانی را که آنان به مخالفت ما آموزش می دهند، آنها را به صلح آماده کنند."

آقای مسلمیار به وضاحت گفت که پاکستان خواهان "هرج و مرج در افغانستان است و می خواهد حکومت دست نشاندۀ خود را داشته باشد. مردم افغانستان نمی خواهد تا حکومت افغانستان دست نشاندۀ پنجابی ها باشند."

در همین حال، حکمت خلیل کرزی، معیین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان، در همایش منطقه ای در مورد راهکار صلح افغانستان گفت که به نظر می رسد که پاکستان به تعهدات اش تا حال عمل نکرده است.

آقای کرزی گفت:"در نشست چهار جانبه توافق شده بود تا پاکستان گفتگو های مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان را برگزار کند. اما به نظر می رسد که پاکستان بر تعهدات خود عمل نکرده است."

دو روز قبل، مسعود اندرابی، سر پرست ریاست امنیت افغانستان، نیز به وضاحت در ولسی جرگه، استخبارات نظامی پاکستان یا آی اس آی را متهم به حمایت گروه های شورشی به شمول طالبان در افغانستان کرد.

آقای اندرابی گفت:" طالبان می خواهند در فصل بهار و تابستان جنگ را در ابعاد سیاسی و نظامی ادامه دهند. سازمان استخباراتی پاکستان به صورت مطلق از آنان حمایت می کند و آنان را به رفتن به افغانستان و تکثیر جنگ تشویق می کند."

سابقۀ اتهامات افغانستان بالای پاکستان

در سه روز گذشته، مقامات افغانستان به طور گسترده و پی هم مقامات پاکستانی به ویژه سازمان استخباراتی آن کشور را متهم به حمایت طالبان و عدم وفاداری بر تعهدات روند صلح افغانستان کرده اند.

اما مقامات پاکستان تا حال در مورد این گونه اتهامات مقامات افغانستان به صورت مستقیم از خود واکنش نشان نداده اند.

در بیش از یک دهۀ گذشته، مقامات افغانستان به صورت دوامدار پاکستان را متهم به حمایت همه جانبه گروه های شورشی و دهشت افگن در افغانستان کرده است، اما اسلام آباد همواره چنین ادعا ها را رد کرده و گفته است که آن کشور خود قربانی حملات تندروان و گروه های دهشت افگنی است.

موقف پاکستان در قبال صلح افغانستان

حکومت پاکستان بار ها اعلام کرده است که از گروه های شورشی و دهشت افگنی بر ضد افغانستان استفاده نمی کند. اما در عمل به باور کارشناسان و مقامات افغانستان، اسلام آباد در عمل چیزی انجام می دهد که خلاف اظهارات مقامات آن کشور است.

سوال عمده این است که آیا پاکستان خواهان صلح در افغانستان است یا خیر؟

مایکل کوگلمن، محقق آسیای جنوبی در مرکز تحقیقات بین المللی ودرو ولسن مستقر در واشنگتن دی سی، می گوید که با در نظر داشت عملکرد پاکستان در گذشته، پاسخ این سوال، دشوار است، زیرا اسلام آباد تلاش دارد تا نفوذ هند، رقیب عمدۀ منطقه ای خود را در افغانستان کاهش دهد.

با آنهم آقای کوگلمن به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که اسلام آباد بیش از اینکه خواهان صلح در افغانستان باشد، مایل به بی ثباتی آن کشور است.

آقای کوگلمن در مورد می گوید: "نکتۀ که من به آن اعتقاد دارم این است که منافع پاکستانی ممکن ادامۀ بی ثباتی درافغانستان باشد، زیرا این کار احتمال ذیدخیل بودن هند را در افغانستان کاهش خواهد داد."

به باور این تحلیل جنوب آسیا، در پهلوی مشکلات که از سوی پاکستان برای افغانستان ایجاد می گردد، مشکل دیگر اختلافات دوامدار میان رهبران حکومت وحدت ملی در آن کشور موجب شده تا ناامنی در افغانستان افزایش یاد و روند صلح نتایج مطلوب را در قبال نداشته باشد.

آقای کوگلمن گفت: " متاسفانه که تجربه حکومت ملی اگر چه ناکام نشده، زیرا هنوز هم فعالیت دارد، اما بسیار ناکار آمد است. بسیاری از کار های عادی انجام نمی یابد، زیرا اختلافات میان افراد محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله وجود دارد."

به گونۀ مثال، آقای کوگلمن می گوید که با گذشته حدود دو سال از ایجاد این حکومت، تا حال وزیر دفاع تعیین نشده است، زیرا پارلمان به آن توافق نمی کند.

علاوه بر آن، اختلافات و نا سازگاری در داخل حکومت جریان دارد و " به نظر من حال در آنجا دو مرد کار می کند که در مورد بسیاری از مسایل، دو فکر متفاوت دارند. آنان مشاروین و طرفداران دارند که یکدیگر را خوش ندارند. همه این اختلاف مشکلات را به وجود میاورد که موجب می گردد تا حکومت کاری های بسیار ابتدایی مثل پُرکردن کابینه را با دشواری مواجه کند."

اتهامات مقامات افغانستان از پاکستان در حالی افزایش یافته است که پاکستان خود در هفتۀ گذشته قربانی یک حملۀ دهشت افگنی در شهر لاهور شد که در نتیجۀ آن بیش از ۷۰ نفر کشته و حدود سه صد تن دیگر زخمی شدند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG