لینک های دسترسی

Breaking News

کندزی: از پیشرفت داعش در ننگرهار جلوگیری میکنیم


والی ننگرهار میگوید که برای توقف نشرات رادیو داعش با دپلومات های پاکستانی صحبت کرده است
والی ننگرهار میگوید که برای توقف نشرات رادیو داعش با دپلومات های پاکستانی صحبت کرده است

با نزدیک شدن پای داعش به مرز های شهر جلال آباد، نگرانی ها در مورد پیشرفت های این گروه در شرق افغانستان بالا گرفته است.

باشنده گان ولسوالی چپرهار میگویند که داعش در بیشتر مناطق این ولسوالی نفوذ کرده و فعالیت های آن گروه در حال گسترش است.

اما سلیم خان کندزی والی ننگرهار میگوید که جلو ورود داعش به مناطق شهری وهمچنان پیشرفت های آن گروه را در ولسوالی چپرهار و اچین خواهند گرفت.

او گفت:" دراین شک نیست که این ها(گروه داعش) همیشه در این کوشش استند که برای خود یک قرارگاه پیدا کنند، برای خود یک جای مطمین پیدا کنند".

والی ننگرهار افزود که با امکانات موجود و قوت نظامی، سربازان افغان با روحیه بلند و با تعهد قوی از خاک خود دفاع خواهند کرد.

رادیوی خلافت

احتمالاتی وجود دارد که گویا رادیو داعش از آنسوی مرز از داخل پاکستان نشرات میکند و به همین دلیل والی ننگرهارگفت که با نمایندگی سیاسی پاکستان مقیم جلال آباد گفتگو کرده تا جلو نشرات رادیو داعش را بگیرند.

والی ننگرهار میگوید که رادیو داعش به شکل سیار فعالیت دارد و دولت در صدد یافتن واز بین بردن محل نشرات آن است.

این اظهارات والی در حالی صورت میگیرد که احسان الله کاموال، رئیس پیشین گمرک ننگرهار در صفحه فیسبوکش نوشته است که گروه داعش موج رادیو اورا هک کرده و روی عین فریکونسی نشرات غیرقانونی میکند.

آقای کاموال گفته است پس از انفجار سال گذشته در دفتر رادیو "قلم اف ام" روی موج ۹۰اف ام که وی مسؤولیت آنرا به عهده دارد، نشرات خویش را قطع کرد اما اکنون داعش روی عین موج نشرات میکند.

آمادگی های نظامی

پس از آن که جنرال جان کمبل قوماندان ارشد امریکایی در افغانستان از پیشرفت های داعش اظهار نگرانی کرد، مقامات امنیتی در این ولایت از ایجاد یک کمبربند امنیتی بزرگ خبر داده اند.

سلیم خان کندزی در این مورد به رادیو آشنا گفت که چون ولسوالی چپرهار با ناحیه شش شهر پیوسته است، در مشورت با قوماندان نظامی یک کمربند قوی امنیتی را ایجاد کرده اند و به زودی عملیات قوی را در مقابل داعش راه اندازی خواهند کرد.

پیشرفت های گروه داعش در شرق افغانستان نه تنها باعث نگرانی مقامات داخلی شده بلکه پای مقامات بلند پایه خارجی را نیز به ولایت ننگرهار کشانید.

اشتن کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده روز گذشته در یک سفر از قبل اعلام نا شده به ننگرهار رفته و در مورد فعالیت های داعش صحبت کرد.

آقای کارتر گفت که هیچ گروه تروریستی نمی تواند در افغانستان جای امنی داشته باشد.

آقای کارتر گفت که جنگ علیه داعش را تشدید میدهد:"داعش در جنگ درگیر است و همچنان القاعده میخواهد برای خود لانه های امن بسازد و بار دیگر به پای بیاستد. ما باید آماده باشیم، و آماده استیم. این گروه ها هرگز نمی توانند در ننگرهار و یا در نقاط دیگر افغانستان لانه های امن داشته باشند."

گروه افراطگرای دولت اسلامی پس از فعالیت در ولسوالی های کوت، بتی کوت، ده بالا واچین ولایت ننگرهار مدت یک هفته میشود که به سرحدات شهر جلال آباد نزدیک شده ودر ولسوالی همجوار آن در چپرهار عرض اندام کرده و تاکنون فقط با گروه طالبان درگیر شده است.

ادیت: هاشم حبیب زاده

XS
SM
MD
LG