لینک های دسترسی

Breaking News

راه انتقالاتی ناتو از پاکستان در معرض خطر مسدودی


گروه های حکومت محلی پاکستان تهدید کرده اند در صورتیکه امریکا حملات طیاره های بی پیلوت خویش را تا ۲۰ نوامبر(حدود دو هفته دیگر) متوقف نکند، آنان راه تدارکاتی ناتو را از مسیر پاکستان مسدود خواهند کرد.

گروه های افراطی مذهبی و عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان (پی‌تی‌ای)، که حکومت فدرال خیبر پشتونخوا را در کنترول دارد پس از کشته شدن حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان، در حمله طیاره بی پیلوت امریکایی در منطقه قبایلی وزیرستان شمالی، این تهدید را بیان کرده اند.

عمران خان می گوید ثابت شده است هر زمانیکه پاکستان خواسته مذاکرات صلح را آغاز کند با حملات طیاره های پیلوت، مختل میشود.

حکومت پاکستان،قبلاً، در اعتراض به کشته شدن ۲۴ سرباز پاکستانی در منطقه "سلاله" از جانب امریکا، استفاده از مسیر انتقالاتی پاکستان را برای چندین ماه بر کاروان های ناتو مسدود کرد.

سوال این است که حکومت خیبر پشتونخوا و احزاب تندرو، بدون اجازه حکومت مرکزی و اردوی پاکستان آیا قادر به مسدود کردن راه های تدارکاتی ناتو خواهند بود؟

مایکل کوگلمن، تحلیلگر مرکز نلسن در واشنگتن، می گوید از نظر عملی به هیچوجه امکان ندارد که اگر حزب رهبری ایالت خیبر پشتونخوا این تقاضا را بکند و آن عملی شود.

کوگلمن می گوید "فقط حکومت مرکزی هم از نظر قدرت و هم از نظر امکانات می تواند این راه را مسدود کند. نواز شریف اینکار را نخواهد کرد زیرا میخواهد روابط خود را با واشنگتن معتدل نگه دارد و میداند که بستن راه های تدارکاتی ناتو، عواقبی را در بر خواهد داشت".

برخی تحلیلگران امریکایی از جمله بروس ریدلز، عضو نهاد پژوهشی بروکنز در واشنگتن به این باور است که پاکستانی ها باید از کشته شدن محسود راضی باشند زیرا تحریک طالبان پاکستانی بیشتر نیرو های امنیتی و مردم بی گناه آن کشور را هدف قرار می دهد.

آقای کوگلمن نیز با این تحلیلگر هم عقیده بوده می گوید احساسات ضد امریکایی که در پاکستان وجود دارد مانع می شود تا مردم آن کشور موثریت این حملات را علیه دهشت افگنان درک کنند.

او می گوید، حکیم الله محسود یک تن از جنایتکاران بزرگ در تاریخ چند سال اخیر در پاکستان بود. کوگلمن می افزاید که حتی وقتی یک دهشت افگن کشته می شود، پاکستانی ها بدون در نظر داشت این اصل - چون امریکا این کار را انجام داده است - سر و صدا می کند.

تهدید انتقام گیری طالبان

طالبان پاکستانی، در عین زمان، تهدید کرده اند که از مرگ محسود شدیداً انتقام خواهند گرفت.

ملا فضل الله، رهبر تازه انتخاب شده تحریک طالبان پاکستان و در قساوت و بیرحمی مشهور است و از درۀ سوات می باشد، اما شایعاتی وجود دارد که او در نورستان افغانستان مستقر بوده و توسط نیرو های امنیتی پاکستان از سوات رانده شده بود.

کوگلمن می گوید تا کمتر از یکماه دیگر موقف ملا فضل الله و جنبه عملی این تهدیدات روشن تر خواهد شد.

این تحلیلگر امریکایی می گوید در حال حاضر اختلافاتی در بین تحریک طالبان به مشاهده می رسد و از جانبی هم روابط ملا فضل الله با طالبان افغان با وجود استقبال ملا عمر از سمت جدید این ملای افراطی هنوز روشن نشده است.

کوگلمن می گوید محسود با شبکه حقانی روابط نزدیکی داشت اما معلوم نیست که روابط ملا فضل الله با حقانی چگونه است. اینکه حکومت پاکستان چه موقفی را در پیش خواهد گرفت، اینها همه موضوعاتی است که به گفته کوگلمن به زودی روشن خواهد شد.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG