لینک های دسترسی

Breaking News

اندرابی: آی‌اس‌آی طالبان را به جنگ تشویق می‌کند


همزمان با حضور مقامهای ارشد امنیتی افغان به مجلس، ساختمان شورای ملی افغانستان هدف حملات راکتی قرار گرفت.
همزمان با حضور مقامهای ارشد امنیتی افغان به مجلس، ساختمان شورای ملی افغانستان هدف حملات راکتی قرار گرفت.

امروز ولسی جرگه افغانستان مسؤولین امنیتی این کشور را برای معلومات در مورد وضعیت امنیتی به این مجلس فراخوانده بود. مسعود اندرابی سرپرست ریاست امنیت ملی، تاج‌ محمد جاهد سرپرست وزارت داخله و قدم‌شاه شهیم لوی درستیز وزارت دفاع به سوالات اعضای ولسی جرگه جواب ارائه کردند.

اکثریت وکلای مردم در ولسی جرگه امروز خطاب به این سه مقام بلندپایه، از وضعیت امنیتی کنونی اظهار نارضایتی کردند.

مسعود اندرابی سرپرست ریاست امنیت ملی با اشاره به این که سال گذشته نظامیان افغان توانستند برنامه‌های مخالفین مسلح را خنثی کنند و به حملات شان پاسخ بگویند، گفت طالبان و سایر مخالفین مسلح در بهار و تابستان امسال می‌خواهند جنگ را در ابعاد نظامی و سیاسی در افغانستان ادامه دهند.

او گفت "سازمان استخباراتی آی‌اس‌آی مطلقاً از اینها حمایت می‌کنند و اینها را تشویق می‌کنند برای تکثیر جنگ، رفتن به افغانستان و تداوم عملیات‌ها و آرمان‌های که به دست نمی‌آورند انشاالله از تسخیر اراضی."

آقای اندرابی افزود با آنکه گروه داعش در نتیجۀ عملیات نظامیان افغان سرکوب شده اند؛ اما بازهم می‌خواهند که در سال روان شمسی به فعالیت‌های شان ادامه دهند.

عملیات گستردۀ نظامی

از سوی دیگر تاج‌محمد جاهد سرپرست وزارت داخلۀ افغانستان گفت به دلیل این که جدیداً به حیث سرپرست تعیین شده است؛ اطلاعات کافی از وضعیت امنیتی سراسر این کشور ندارد؛ ولی پذیرفت که ولایات افغانستان با تهدیدات بلند، متوسط و پایین مواجه اند.

اما جنرال قدم‌شاه شهیم لوی درستیز وزارت دفاع افغانستان گفت، هر سه نهاد امنیتی در هماهنگی باهم در سال ۱۳۹۵ شمسی، عملیات نظامی شش ماهه را زیر نام «شفق» روی دست دارند تا بر اساس ضرورت در ولایات راه‌اندازی گردد.

او گفت "پلان عملیات شفق سه هدف عمده را تعقیب می‌کند، حفظ ساحات، عملیات‌های قاطع تصفیوی بر مراکز عمدۀ دشمن و پایگاه‌های دشمن و سرانجام مختل‌ساختن قابلیت‌های مانور دشمن در تمام ساحات افغانستان از راه‌های اکمالاتی و مواصلاتی شان."

جنرال شهیم افزود که در حال حاضر عملیات تصفیوی نیروهای امنیتی افغان زیرنام «ظفر» در شش ولایت جریان دارد.

در همین حال حاجی ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه نیز بر عملکرد پاکستان انتقاد کرد و گفت که این کشور از یکسو وعده‌های تأمین صلح را می‌دهد و از سوی دیگر در نقاط صفری به تجاوزش ادامه می‌دهد.

او گفت با این حرکت پاکستان مخالفین مسلح بیشتر از پیش تجهیز و تسلیح خواهند شد.

قرار شد که هیأت مشترک از کمیسیون‌های مربوط ولسی جرگه با نهادهای امنیتی به نقاطی که عساکر پاکستان در داخل خاک افغانستان پیشروی کرده اند، فرستاده شود و براساس گزارش این هیأت ولسی جرگه در آینده تصمیم بگیرد.

حمله راکتی بر شورای ملی

حضور مقامات امنیتی افغانستان در ولسی جرگۀ این کشور، همزمان بر اصابت چهار راکت بر شورای ملی بود. این حملات راکتی با واکنش تند اعضای ولسی‌جرگه مواجه شد.

سیمین بارکزی یکی از اعضای ولسی جرگه گفت "مهم‌ترین موضوع این است که راکت به پارلمان می‌خورد؛ اما همۀ شما بسیار آرام استید و هیچ به نظر تان نمی‌آید."

اسدالله سعادتی نمایندۀ مردم دایکندی در ولسی جرگه گفت "از تمام مسؤولین امنیتی می‌خواهم که در جلسۀ عمومی آینده به هر شکلی که ممکن است یک گزارش مفصل بدهند، راکت از کجا آمده، با کدام بُرد بوده، از کدام نوع بود، چون وقتی ما دیدیم راکت از کوه نیامده، از شهر آمده، این را مشخص کنند که در کدام خانه بوده است."

مسؤولین امنیتی حاضر در ولسی جرگه در مورد حملۀ راکتی امروز چیزی برای گفتن نداشتند؛ اما سرپرست وزیر داخلۀ افغانستان پذیرفت که مشکلات در شهر کابل وجود دارد؛ ولی گفت که آنچه در توان دارد برای بهبود امنیت به کار خواهد برد.

XS
SM
MD
LG