لینک های دسترسی

Breaking News

امنیت ملی: شبکه حقانی حمله پکتیکا را طراحی کرده است


کودکی که در حمله انتحاری ولایت پکتیکا زحمی شده است و به شفاخانه نظامی به کابل منتقل گردیده است
کودکی که در حمله انتحاری ولایت پکتیکا زحمی شده است و به شفاخانه نظامی به کابل منتقل گردیده است

ریاست عمومی امنیت ملی با نشر اعلامیه گفته است این حمله توسط دو تن از افراد وابسته به شبکه حقانی به نام های قاری عمری و ملا رحیم الله مشهور به ملا کبیر طراحی شده است.

مقامات ولایت پکتیکا می گویند که تعداد کشته شدگان حمله انتحاری روز یکشنبه به ٦١ تن رسید.

از سوی دیگر مسولین صحی وزارت دفاع میگویند حمله انتحاری ولسوالی یحیی خیل انگیزه سیاسی داشته و واکنشی بوده به پیروزی تیم کرکت افغانستان.

جنرال سیاوش قوماندان صحی ستر درستیز وزارت دفاع که امروز در مورد وضعیت صحی مجروحین حمله پکتیکا معلومات میداد در این مورد گفت " تمام ۵۴ زخمی فعلا موجود است، گپ های سیاسی اش به ما آنقدر ارتباط نمی گیرد که کی کرده و چه کرده اما همین قدر میدانیم که دشمنان مردم افغانستان این را پلان کرده و مساله کاملآ سیاسی بوده، اگر کمی عمیق تر فکر کنیم جواب بردن کرکت ما است، من دیگر نام نمی گیرم و زیاد گپ نمی زنم"

آقای سیاوش گفت در میان ۵۴ زخمی که در شفاخانه چهار صد بستر سردار محمد داوود بستری اند وضعیت ۱۲ تن شان شدیدآ وخیم است.

او همچنان گفت در میان این زخمی ها ۱۷ طفل بین سنین هشت الی چهارده سال شامل اند " مجموعآ شب گذشته ۳۳ عملیات صورت گرفت، اینها کسانی اند که عملیات های کلان جراحی برایشان انجام شده، تقریبآ هشت هزار سی سی خون مصرف شده"

قوماندان صحی وزارت دفاع همچنان گفت شب گذشته صدها تن از باشندگان کابل بخاطر خون دادن به زخمی های این رویداد به شفاخانه چهارصد بستر آمده بودند.

مقامات محلی در ولایت پکتیکا به خبرنگار صدای امریکا گفته اند شمار کشته شده های حمله انتحاری ولایت پکتیکا به ۶۱ تن رسیده است.

عطا الله فضلی معاون ولی پکتیکا همچنان گفته است تعداد زخمی های این رویداد به ۷۱ تن رسیده است.

ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه گفته است محد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان شب گذشته به عیادت زخمی ها رفته و به مسوولین شفاخانه دستور داده که از هیچ نوع تلاش برای بهبود زخمی ها دریغ نکنند.

معاون اول ریاست جمهوری نیز از مجروحین این رویداد دیدار کرده است.

وزارت داخله میگوید یک هئیت بلند رتبه حکومت به پکیتکا سفر کرده است تا به قربانیان این حادثه کمک صورت گیرد.

وزارت داخله میگوید در میان کشته شده های این حمله انتجاری ده تن از منسوبین پولیس محلی نیز شامل اند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله این حمله را بسیار پیچیده میداند و میگوید " متاسفانه یک جنگ بسیار پیچیده و مغلق استخباراتی است، ما با ترویزم بین المللی رو به رو استیم، متاسفانه کار خانه های انتحاری هنوز هم در منطقه وجود دارد "

سفارت امریکا در کابل این حمله را محکوم کرده است و با نشر اعلامیه این حمله را وحشیانه خوانده و با فامیل های قربانیان این رویداد اظهار غم شریکی کرده است.

یوناما یا نماینده گی سیاسی ملل متحد در افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده است و با نشر اعلامیه گفته است حملات انتحاری در محلات تجموع مردم ملکی نقض شدید قوانین بیشری بین المللی به شمار می رود و از قضایایی جرایم جنگی شمرده می شود.

یونما گفته است این مسولیت تمام طرف های درگیر به شمول مخالفین مسلح دولت است که از آسیب رساندن به افراد ملکی جلوگیری کنند.

این در حالیت که امروز صبح نیز کابل شاهد یک انفجار بود. این انفجار در ساحه گمرک در حوزه نهم شهر کابل در نتیجه انفجار ماین مقناطیسی رخ داده است.

وزارت داخله جراحت برداشتن یک فرد ملکی در این انفجار را تایید میکند.

وزارت داخله میگوید هدف این حمله کاروان نیروهای خارجی بوده و اما از تلفات نیروهای خارجی در این حمله گزارش ارایه نشده است.

XS
SM
MD
LG