لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: خشونت از مکاتب برچیده شود


رئیس جمهور افغانستان گفت تعهداتی را که به معلمین داده است به یاد دارد.
رئیس جمهور افغانستان گفت تعهداتی را که به معلمین داده است به یاد دارد.

رئیس جمهور افغانستان گفت تعهداتی را که به معلمین در جریان مبارزات انتخاباتی و بعد از آن داده است به یاد دارد و به گفتۀ وی توجه به وضعیت مادی و معنوی معلمین در اولویت کاری اش قرار دارد.

محمد اشرف غنی روز پنجشنبه پس از به صدا در آوردن زنگ مکتب و آغاز سال تعلیمی ۱۳۹۴ گفت که کابینه افغانستان در هفته آینده تشکیل می شود و پس از آن گام های عملی در زمینۀ تعهداتش به معلمین برداشته خواهد شد.

رئیس جمهور همچنان میگوید در مکاتب باید احترام به تمدن ها، فرهنگ ها و زبان های مختلف افغانستان به شاگردان آموزش داده شود تا درک احترام به زبان های افغانستان در مکتب تفهیم گردد.

رئیس جمهور افغانستان در مراسم آغاز سال تعلیمی با اشاره به مشکلات موجود در مکاتب گفت که در کنار خشونت، مشکل بنیادی کیفیت تعلیمی در مکاتب وجود دارد که باید برای آن راه حل جستجو شود.

رئیس جمهور غنی گفت "خواهش من تمنای من از تمام استادان محترم این است که لطفاً چوب و دشنام را از مکاتب ما دور کنیم، چوب علامه قوت نیست، علامه ضعف است و زبان خشن بد تر از چوب است."

محمد اشرف غنی همچنان می گوید که ۳۶ در صد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند. او افزود که از اینرو باید با کودکان فقیر و بی بضاعت در مکاتب توجه شود.

رئیس جمهور افغانستان گفت یک میلیون و سه صد هزار کودک واجد شرایط هم اکنون به خاطر فقر و مشکلات اقتصادی از مکتب باز مانده اند. او ابراز امیدواری کرد که بتواند زمینه را برای جذب این اطفال به مکاتب فراهم سازد.

به اساس ارقامی که وزارت معارف ارایه کرده است یازده و نیم ملیون شاگرد در سراسر افغانستان شامل مکاتب استند که ۴۲ در صد آن را دختران تشکیل می دهند.

همچنان به اساس ارقامی که وزارت معارف ارایه میکند ۲۱۷ هزار معلم در سراسر افغانستان در مکاتب مصروف تدریس اند که ۳۲ در صد آن را بانوان تشکیل می دهند.

XS
SM
MD
LG