لینک های دسترسی

Breaking News

اعطای جایزه صلح نوبل ۲۰۱۴ به دو فعال هندی و پاکستانی


ملاله و ستیارتی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل سال روان
ملاله و ستیارتی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل سال روان

جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۴ به طور مشترک به فعالان آموزش کودکان از پاکستان و هندوستان تعلق گرفت.

این جایزه به ملاله یوسفزی، فعال آموزش کودکان در پاکستان و کیلاش ستیارتی، فعال بخش حقوق کودکان و پیرو فلسفۀ عدم تشدد مهاتما گاندی اعطا شد.

توربیورن یاگلاند رئیس کمیته نوبل ناروی روز جمعه در اسلو گفت که آن دو نفر تلاش کردند "اطفال باید به مکتب بروند نه اینکه برای درآمد مالی مورد سؤاستفاده قرار گیرند."

یاگلاند گفت"با وجود کم سن بودن، ملاله یوسفزی برای چندین سال به خاطر آموزش دختران جوان مبارزه کرده و با آنکه در شرایط خطرناک قرار داشت به جوانان نشان داد که می توان در بهبود زندگی خود سهم گرفت."

یاگلاند علاوه کرد که دریافت این جایزه در حقیقت به افراطیان این پیام را می رساند که جهان به افراد مانند ملاله ارج می گذارد.

واکنش ها در برابر اعطای جایزۀ نوبل

وزیر خارجه ایالات متحده اعطای مشترک جایزه صلح نوبل را به این دو فعال حقوق آموزش کودکان، بیانگر توضیح مناسب و موثق از اهمیت دادن به زنان و کودکان عنوان کرد.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده
جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده

جان کری در صحبت ویژه با رادیوآشنا گفت "به یقین که خانم ملاله سخنران شجاع و با اعتبار حقوق زنان و دختران است."

احمدشاه، معلم ملاله یوسفزی در سوات به صدای امریکا که اهدأ جایزه به ملاله نه تنها افتخار سوات که مایۀ فخر تمام پشتون ها است.

احمد شاه ابراز خورسندی کرده گفت که در "تمام سوات فضای جشن برپا است. خوشحالی ما بیشتر به این دلیل است که با وجود اوضاع نامساعد سیاسی و اجتماعی پاکستان، این خبر خوش به گوش ما می رسد."

یکتن از باشندگان سوات می گوید که ملاله در شرایط سختی آواز خود را بلند کرد و اکنون مایۀ افتخار ماست. او گفت: "تعلق گرفتن جایزۀ صلح نوبل به ملاله این پیام را می رساند که پشتونها مردمان صلحجو اند و دهشت افگن نیستند."

پیش از این ملاله یوسفزی از سوی یک سازمان هالندی بنام (کیدز رایتس فوندیشن) جایزهء صلح بین المللی کودکان را نیز دریافت کرده بود.

ملاله که در حال حاضر هفده سال دارد در سال ۱۹۹۷ در منزل ضیاالدین یوسفزی به دنیا آمد و در سوات به تعلیم پرداخت.

زمانیکه جنگجویان طالب در درۀ سوات مانع رفتن دختران به مکتب می شدند، ملاله با نام مستعار گل مکی، در یک صفحۀ انترنیتی علیه طالبان مقاله می نوشت.

ملاله در سال ۲۰۱۲ در درهء سوات حینیکه می خواست خانه برود، هدف حملهء طالبان قرار گرفت و به شدت زخمی شد که بعداً جهت تداوی به بریتانیا منتقل گردید.

کیلاش ستیارتی فعال هندی

کمیتۀ نوبل ناروی می گوید که جایزۀ صلح سال روان به خاطر تلاش مشترک مسلمانان و هندو ها علیه دهشت افگنی و دسترسی به آموزش و پرورش کودکان، به هندوستان و پاکستان تعلق گرفت.

آقای یاگلاند می گوید که ستیارتی با نشان دادن "شجاعت شخصی و حفظ سنت گاندی"، دست به انواع مختلف اعتراض و مظاهره زده که همۀ آن "صلح آمیز بوده و هدف آن مخالفت با بهره برداری مالی از اطفال می باشد."

رئیس کمیتۀ نوبل ناروی این را هم گفت که ستیارتی "در ترویج و انکشاف میثاق های عمدۀ بین المللی روی حقوق اطفال سهم گرفته است."

کیلاش ستیارتی، که در بخش حقوق کودکان فعالیت می کند، پیرو فلسفۀ عدم تشدد مهاتما گاندی است.

جایزۀ صلح نوبل، در حالی به این دو فعال هندی و پاکستانی تعلق می گیرد که همین اکنون تعداد زیادی از دختران افغان به خاطر رفتن به مکتب با ممانعت طالبان مواجه بوده و حتا در اثر گلوله باری طالبان جان خود را از دست داده اند.

XS
SM
MD
LG