لینک های دسترسی

Breaking News

شمار کشته شدگان زلزله در افغانستان افزایش یافت


درنتیجۀ زلزلۀ دیروز ۷۶۳۰ منزل در افغانستان نیز تخریب شده است.
درنتیجۀ زلزلۀ دیروز ۷۶۳۰ منزل در افغانستان نیز تخریب شده است.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که تلفات زلزله در افغانستان به ۱۱۵ کشته و ۵۳۸ زخمی رسیده است. همچنان بر اساس آمار ارایه شده از سوی ارگ ۷۶۳۰ منزل، ۱۲ مکتب، ۱۷ مسجد و ۲۰ ساختمان دفتر در ۹ ولایت تخریب شده است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز گذشته گفته بود که تعیین دقیق آمار تلفات و میزان خسارات این زلزله یک تا روز وقت خواهد گرفت. او به ادارات حکومت دستور داده بود که تا خدمات عاجل و امدادرسانی را به نیازمندان فراهم آورند.

محمد اسلم سیاس معاون اداره آمادگی مبارزه با حوادث به صدای امریکا گفت که تیم های نجات به ساحات آسیب دیده فرستاده شده است و تعدادی زیادی از مردم نجات یافته اند و تیم های نجات افرادی را که درزیر آوار باقی مانده اند می کشند وب عد هم مرحله کمک رسانی آغاز میگردد.

به گفتۀ آقای سیاس، تا حال برای شماری از آسیب دیده‌گان از طریق کمیته های اضطراری ولایتی مساعدت های نقدی صورت گرفته است. او افزود که بیشترین تلفات در ولایت های کنر، لغمان، ننگرهار، کابل، پنجشیر، کاپیسا، تخار، بدخشان، پروان، بغلان، خوست و نورستان ثبت شده است.

زلزلۀ روز دو شنبه تا حدی شدید بود که تکان های آن از کابل گرفته تا اسلام آباد و دهلی جدید حس شد و در شماری از ساحات سبب قطع جریان برق و مخابرات شد.

مقام های پاکستانی گفته اند که تا کنون تلفات زلزله در آن کشور به ۲۳۱ کشته، بیش از ۱۶۳۲ زخمی رسیده و افزون بر ۲۵۰۰ واحد مسکونی خساره مند یا تخریب شده است. بیشترین تلفات و خسارات در ایالات خیبر پشتونخوا به وقوع پیوسته است.

ادارۀ سروی جیولوجی ایالات متحدۀ امریکا در آغاز شدت این زلزله را ۷.۷ به مقیاس ریکتر تعیین کرده بود اما سپس شدت این زلزله ۷.۵ ریکتر خوانده شد. این اداره گفته است که مرکز آن در عمق ۲۱۳ کیلومتری زمین و در حدود ۷۳ کیلومتری جنوب شرق شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان بوده است.

بن کی مون، سرمنشی ملل متحد با نشر پیامی ضمن ابراز غم شریکی با افغانستان و پاکستان گفته است که در صورت تقاضای حکومتهای این دو کشور، ملل متحد آمادۀ امدادرسانی است.

وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که حکومت ترکمنستان ضمن ابراز همدردی و تسلیت با رهبران حکومت و مردم افغانستان به خاطر زلزلۀ دیروز، ارسال کمک بشردوستانه حاوی ۱۲۰ تن آرد و ۱۲۰ تن سمنت را وعده سپرده است که قرار است روز چهار شنبه از طریق بندر آقینه به افغانستان انتقال یابد.

سفارت ایالات متحده امریکا در کابل نیز با آسیب دیدگان این رویداد ابراز همدردی کرده و وعدۀ همکاری در زمینۀ امداد رسانی را داده است.

نرندرا مودی صدر اعظم هند از نخستین رهبران جهان بود که ابتدا در تماس با صدر اعظم پاکستان و سپس با رئیس جمهور افغانستان از فراهم آوری هر گونه مساعدت برای رسیدگی به این رویداد ابراز آمادگی کرد.

XS
SM
MD
LG