لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: در افغانستان می مانیم، ماموریت ما تغییر نکرده


حدود ۵۵۰۰ نظامی امریکایی پس از ۲۰۱۶ در بگرام، جلال آباد و کندهار مستقر خواهند ماند.
حدود ۵۵۰۰ نظامی امریکایی پس از ۲۰۱۶ در بگرام، جلال آباد و کندهار مستقر خواهند ماند.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده می گویدکه بر مبنای واقعیت های عینی در افغانستان تصمیم گرفته است تا روند خروج سربازان امریکایی را از آن کشور بطی سازد.

براساس پلان قبلی قرار بود خروج سربازان امریکایی از افغانستان در سال ۲۰۱۶ نیز ادامه یابد و در نهایت فقط یک هزار نظامی امریکایی آنهم برای تامین امنیت سفارت امریکا در کابل باقی بمانند.

اکنون رئیس جمهور ایالات متحده در نظر دارد که حضور ۹۸۰۰ سرباز امریکایی موجود در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۶ حفظ شود و پس از آنهم ۵۵۰۰ سرباز امریکایی در بگرام، ننگرهار و کندهار مستقر خواهند ماند.

حضور ۵۵۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان سالانه ۱۴.۶ میلیارد دالر هزینه بر می دارد، اما آقای اوباما گفت که تعهد ایالات متحده به افغانستان پایدار است. او افزود که افغانها هنوز هم از رهگذر استخبارات، تدارکات و تجهیزات هوایی به کمک امریکا نیاز دارند.

در حالیکه ماموریت نظامیان امریکایی در افغانستان تمدید یافته است، طالبان روز پنج شنبه با نشر اعلامیه یی گفته اندکه در صورت خروج کامل قوای خارجی از افغانستان حاضر به مذاکره با طرفهای ذیدخل در قضیۀ افغانستان استند.

رئیس جمهور اوباما گفت که یگانه راه خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان مذاکرات مستقیم صلح و حل سیاسی منازعۀ موجود در آن کشور است.

باراک اوباما گفت که در راستای تامین صلح در افغانستان تلاش خواهد کرد و افزود که هفتۀ آینده در دیدار با نواز شریف صدر اعظم پاکستان، او را نیز در این زمینه ترغیب خواهد کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده حکومت وحدت ملی را شریک خوب واشنگتن خواند. او از کارکرد نیروهای افغان ستایش کرد و گفت که امروز سربازان افغان از کشورشان دفاع کرده و منتظر نیستند که سربازان امریکایی از کشور شان دفاع کنند.

واکنش ها

به دنبال اعلام تصمیم براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده برای نگهداشتن نیروهای امریکایی در افغانستان، ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیۀ گفت که این تصمیم در پی صحبت های پیگیر چند ماهۀ دو رئیس جمهور، و در نتیجۀ کار مشترک و ارزیابی های دقیق مقام های دو طرف اتخاذ شده است.

ریاست جمهوری افغانستان همچنان گفته است که تصمیم جدید ایالات متحده امریکا می تواند در راستای حمایت بیشتر قوای مسلح، آموزش، تجهیز و افزایش توانمندی های رزمی آنان ممد واقع شود.

خبرنامۀ ریاست جمهوری افغانستان حاکی است که در عرصۀ امنیتی همکاری ایالات متحده بر اساس مندرجات قرارداد امنیتی و توافقنامۀ همکاری های استراتیژیک میان دو کشورصورت میگیرد.

در این حال، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان در صفحۀ تویترش از این تصمیم ادارۀ رئیس جمهور ایالات متحده استقبال کرده و نگاشته است که این تصمیم در حفظ دستآورد های بیش از یک دهۀ افغانستان کمک خواهد کرد.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو نیز از این تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده حمایت کرد. او گفت که این تصمیم با اهمیت، زمینه را برای حضور متداوم متحدین ناتو و شرکای آن در افغانستان مساعد میسازد.

آقای ستولتنبرگ گفته است که در هفته های آینده، متحدین ناتو، تصمیم کلیدی را در مورد دامنۀ آیندۀ ماموریت قاطع اتخاذ خواهند کرد. به گفتۀ وی در حالیکه ناتو آیندۀ حضور خود را در افغانستان مورد ملاحظه قرار می دهد، سهم چشمگیر ایالات متحده در این زمینه یک فکتور مهم خواهد بود.

از سوی دیگر جان کمبل، قوماندان نیرو های امریکایی در افغانستان نیز با استقبال از ادامه حضور نیرو های امریکایی در افغانستان گفت که این تصمیم به دشمن مشترک امریکا و أفغانستان به عنوان یک هشدار است که جنگ آنان علیه حکومت مشروع و مردم أفغانستان، جامعه جهانی و ارزش های مشترک آنان یک جنگ باطل می باشد.

XS
SM
MD
LG