لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش بیش از ۹ در صدی تلفات غیر نظامیان در افغانستان


با افزایش حملات شورشیان، میزان تلفات غیر نظامیان نیز در افغانستان افزایش یافته است.
با افزایش حملات شورشیان، میزان تلفات غیر نظامیان نیز در افغانستان افزایش یافته است.

تلفات غیر نظامیان در شش ماه نخست سال جاری تا نه اشاریه دو در صد افزایش یافته است. وزارت داخله افغانستان میگوید که این افزایش ربط مستقیمی با افزایش تحرکات مخالفین دارد

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز مخالفین را مسؤول افزاش تلفات ملکی میداند.

وزارت داخله افغانستان امروز گفت که در جریان شش ماه نخست سال جاری، حملات مخالفین ۳۴ در صد افزایش داشته است که همین تحرکات باعث افزایش در تلفات غیرنظامیان نیز شده است.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفت که تلفات غیرنظامی در مناطق مختلف و به ویژه در ولایات شمالی افغانستان به وقوع پیوسته است.

آقای صدیقی گفت: " تحرکاتی که از طرف دشمن بوده در شش ماه نخست‌ به اساس اماری که ما جمع آوری کردیم ۴.۳۴ فیصد افزایش را نشان میدهد و این با تفکیک ولایات است و مناطق مختلف است،‌ بخصوص ولایات شمال"

آقای صدیقی افزود که در مقایسه با شش ماه سال گذشته میزان تلفات ۹.۲ در صد افزایش را نشان می دهد.

این نخستین بار نیست که مخالفین مسؤول تلفات غیر نظامیان پنداشته میشوند. اما مسؤولیت تلفات غیر نظامیان در گذشته بیشتر به مخالفین و سپس به نیروهای افغان و خارجی نیز نسبت داده شده است.

رفیع الله بیدار، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان مخالفین دولت را مسوول هفتاد در صد تلفات غیر نظامیان میداند و میگوید.

آقای بیدار گفت: "ارقام کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که در سه ماه اول سال ۹۳ و سه ماه اول ۹۴ را در بر می گیرد، در حدود سه هزار نفر کشته و زخمی است ۲.۲ فیصد افزایش را نشان میدهد."

سخنگوی وزارت داخله همچنین گف که در شش ماه نخست سال جاری نزدیک به ۲۵۰۰ عملیات از سوی پولیس افغانستان نیز راه اندازی شده که به گفته وی تلفات مخالفین دولت در شش ماه اول امسال به پنج هزار و ششصد و سی و پنج نفر رسیده و در این جریان بیش از سه هزار تن از مخالفین در عملیات ها جراحت برداشته اند.

آقای صدیقی افزود که شمار تلفات پولیس ملی و پولیس محلی نیز در شش ماه اول امسال افزایش رخ داده است، اما وی در مورد تلفات پولیس در این جریان ارقام مشخصی ارایه نکرد.

به اساس گزارش شش ماه سال ۲۰۱۵ یوناما در مورد محافظت افراد ملکی در منازعات مسلحانه، در شش ماه نخست سال ۲۰۱۵ افراد ملکی در افغانستان تلفات روز افزون را متحمل شده اند.

به اساس این گزارش، از اول ماه جنوری سال ۲۰۱۵ تا ماه جون این سال ۴۹۲۱ غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شده که شمار کشته شده ها در این گزارش ۱۵۹۲ تن گفته شده و شمار زخمی های ملکی در این جریان به ۳۳۲۹ تن رسیده است.

افزایش تلفات غیرنظامی در حالی ارایه میشود که جنگ در ولایات مختلف از جمله کندز هنوز هم به شدت ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG