لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: در تامین امنیت انتخابات همکاری می کنیم


در دور دوم انتخابات، رقم بیشتر نیرو های امنیتی موظف شده اند.
در دور دوم انتخابات، رقم بیشتر نیرو های امنیتی موظف شده اند.
مقامات پاکستانی می گویند که اقدامات ویژۀ را در امتداد مناطق هم مرز با افغانستان – که پرنفوذترین ساحات به شمار می رود – اتخاذ کرده اند تا کشور همسایۀ خود را در تامین امنیت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کمک کند.

تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان یکبار دیگر تصریح کرد که کشورش از انتقال صلح آمیز دیموکراتیک در افغانستان پشتیبانی می کند.

خانم اسلم می گوید"آرزوی جدی ما است که ملت افغان در این مرحلۀ حساس و اوج انتخاباتی، نیرومندتر و متحدتر عرض اندام کنند."

ادعا های ارتباط پاکستان با طالبان افغان، از دراز مدت به اینسو مانع تلاش ها به منظور بهبود و گسترش علایق دوجانبه میان دو کشور همسایه شده است.

حکومت به رهبری حامد کرزی در افغانستان، ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان یا "آی ایس آی" را در تلاش به منظور مختل نمودن انتخابات ریاست جمهوری، متهم می کند.

شورای امنیت ملی افغانستان هفتۀ گذشته ادعا کرد که یک گروه اسلامگرا مستقر در پاکستان که ادعا می شود با "آی ایس آی" ارتباط دارد، تلاش سؤ قصد علیه عبدالله عبدالله، کاندید دور دوم انتخابات را انجام داده که آن رویداد ده ها کشته برجا گذاشت.

اما هر دو کاندید پیشتاز دور دوم انتخابات، در اظهارات اخیر شان در قبال پاکستان ، لحن آشتی جویانۀ داشته اند. هر دو کاندید از ایجاد روابط خوب همسایگی و همکاری در عرصۀ مبارزه با دهشت افگنی سخن رانده اند.

تلاش برای اعتماد سازی

پاکستان از مدت ها به اینسو به خاطر پناه دادن شورشیان مرتبط به القاعده و طالبان و تسهیل حملات بر خاک افغانستان متهم شده است.

اما اسلام آباد نیز در سال های اخیر شکایت سر داده می گوید که کابل به رهبران طالبان پاکستانی اجازه می دهد در حملات علیه پاکستان از خاک افغانستان استفاده کنند.

افراسیاب ختک، سناتور پاکستانی ابراز امیدواری می کند که رهبری افغان ها از طالبان پاکستانی در خاک افغانستان چشم پوشی نکند.

آقای ختک هشدار می دهد که دهشت افگنی و افراطیت مشکل مشترک هر دو کشور است.

سناتور پاکستانی می گوید که هر دو کشور باید با این آزمون مبارزه کنند و "فکر می کنم اینکار می تواند بزرگترین اقدام اعتماد سازی میان دو کشور باشد."

اسلام آباد در ماه جون، دو بار سفیر افغانستان در پاکستان را فرا خواند و رسماً به خاطر چندین حملۀ انجام شده توسط طالبان پاکستانی علیه عساکر پاکستان، اعتراض کرد.

اما از سوی دیگر، شیر محمد کریمی، لوی درستیز قوای مسلح افغانستان، روز جمعه به خبرنگاران گفت که پاکستان در تعهدات خود مبنی بر همکاری در تامین امنیت افغانستان صادق نیست.

آقای کریمی گفت، هنگامی که راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان، جهت مذاکرات سه جانبه در کابل بود، اردوی آن کشور مناطق مختلف ولایت کنر را هدف ۲۲ فیر راکت قرار داد.

سرحدات نفوذ پذیر

یکی از مشکلات عمده میان دو کشور، سرحد طویل و راه های نفوذپذیر در آن مناطق است که همواره محلات امن برای عبور و مرور افراد مشکوک به حساب آمده است.

محمد صدیق خان، سفیر پیشین پاکستان در کابل می گوید که روزانه حدود ۵۶ هزار افغان وارد خاک پاکستان می شود و هر دو کشور باید مشترکاً این تحرکات را در امتداد مرز نظارت کرده و مانع عبور و مرور های غیرقانونی گردند.

آقای خان می گوید"اگر جلو عبور و مرور غیرقانونی افراد را نگرفته و سرحد را نفوذپذیر و نامنظم نگهداریم، اساساً جرم را در امتداد سرحد گسترش داده ایم."

وسیعاً اعتقاد بر اینست که طالبان با کمک و همکاری پاکستان کنترول بیشتر ساحات افغانستان را در اواخر دهۀ نود میلادی در دست گرفتند. حکومت پاکستان از جمله چند کشور محدودی بود که رژیم طالبان را به رسمیت شناخته بودند.

اما مقامات پاکستانی همواره این ادعا ها را رد کرده تاکید ورزیده اند که از هیچ جناح در افغانستان حمایت نمی کنند و تمام ارتباطات خود را به منظور ترویج صلح و ثبات در آن کشور توسعه داده اند.

گزارش: ایازگل خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: قدیر مشرف
XS
SM
MD
LG