لینک های دسترسی

Breaking News

عملیات نظامی پاکستان جهت جلب کمک های امریکاست


عبدالحسیب صدیقی، سخنگوی امنیت ملی افغانستان
عبدالحسیب صدیقی، سخنگوی امنیت ملی افغانستان

ریاست امنیت ملی افغانستان عملیات نظامی پاکستان را در وزیرستان بی تاثیر دانسته می گوید که نظامیان پاکستانی پیش از آغاز عملیات سران "گروه های دهشت افگن" را از منطقه بیرون کرده بود.

مقامات افغان می گویند که ارتش پاکستان می خواهد که زیرنام عملیات نظامی در برابر "دهشت افگنان"، افکار عامه را در سطح بین المللی مغشوش کند.

سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان می گوید که عملیات نظامی پاکستان در برابر گروه های دهشت افگن در وزیرستان شمالی، غیر موثر بوده است و نظامیان پاکستانی پیش از آغاز تهاجم نظامی، دهشت افگنان را از ساحه بیرون کرده اند.

عبدالحسیب صدیقی، سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان به خبرنگاران گفت که سران عمده ترین گروه های دهشت افگن مستقر در وزیرستان شمالی به شمول شبکۀ حقانی دو هفته پیش از سوی ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان یا ISI به ساحات امن منتقل شده اند.

آقای صدیقی میگوید "عملیات نظامی پاکستان که بتاریخ ۱۵ جون برای مبارزه علیه ترورزم بین المللی آغاز شده بود، هیچ دست آورد مهم نداشته است و با کمال تاسف گفته میتوانیم که تا حال به هیچ گروهی ترورست بین المللی صدمه جدی وارد ننموده است—حتی به مهم ترین گروه که شبکه حقانی است از گزند عملیات در امان مانده است."

آقای صدیقی گفت که سران دهشت افگنان از وزیرستان شمالی به کمک ISI به شهر کراچی، کویته، کُرم اجنسی و حتی اسلام آباد، مرکز پاکستان، منتقل شده اند.

پیشتر از این جنرال جوزف دنفورد، قوماندان نیرو های ناتو و امریکا در افغانستان، نیز به قانون گذاران امریکایی گفته بود که اردوی پاکستان در هدفگیری طالبان پاکستانی و جنبش اسلامی ازبکستان در منطقه وزیرستان شمالی موفقیت هایی داشته است، اما به گفتۀ وی این عملیات بر شبکۀ حقانی و سایر گروه که ایالات متحده خواستار آن است، تاثیری نداشته است.

مقام های ایالات متحده به این باور اند که شبکۀ حقانی روابطی با ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان یا ISI داشته و مسوول برخی حملات مرگبار بر ضد نیرو های ائتلاف مستقر در افغانستان است.

ولی عاصم بجوا، سخنگوی قوای نظامی پاکستان در صحبت با صدای امریکا پافشاری کرد که تهاجم نظامی در وزیرستان هیچ پایگاه دهشت افگنان مستقر در آن ساحه را استثنا قرار نداده است.

آقای بجوا در مورد گفت "هدف این عملیات از میان برداشتن تروریستان از هر نوع و رنگ در وزیرستان می باشد، تمام پناهگاه های آنان تخریب می شود، ادارۀ کامل آن ساحه در دست گرفته می شود و اطمینان حاصل می شود که هیچ دهشت افگنی قادر به برگشت در این ساحه نباشد."

سخنگوی امنیت ملی افغانستان می گوید که یگانه تاثیر گذاری بر گروه های دهشت افگن مستقر در وزیرستان شمالی از عملیات طیاره های بی پیلوت امریکایی ناشی می شود، نه عملیات اردوی پاکستان.

در عین حال، آقای صدیقی می گوید که بیش از ۱۳۰۰ تبعه پاکستانی در حملات ولایت هلمند که چند هفته قبل راه اندازی شده بود، شرکت کرده بودند. او می گوید که اسلام آباد تلاش داشت تا چنین وانمود کند که گروه طالبان، قوی است.

آقای صدیقی افزود "اول در ولسوالی سنگین بیشتر از یک هزار دهشت افگن پاکستانی اشتراک کرده بود و هدف آن این بود تا تصوری را ایجاد کند که گویا طالبان قوی شده اند."

وی همچنین گفت که در جنگ های ولایت هلمند نه تنها ١٣٠٠ دهشت افگن پاکستانی اشتراک کرده بود، بلکه تقریبا ٣٠٠ ملیشه های آموزش دیده پاکستانی نیز شرکت داشتند.

در یک ماه گذشته، حملات شورشیان طالب در افغانستان افزایش یافته است. در جریان حملات اخیر طالبان در ولایات کابل، پکتیکا، ده های غیر نظامی کشته و یا زخمی شد. بیشترین تلفات جانی در ولسوالی ارگون ولایت پکتیکا رخ داد که حدود ۹۰ غیر نظامی کشته شد.

در بیش از یک دهه گذشته، روابط کابل و اسلام آباد در حال نوسان بوده است. مقامات افغان به شمول حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، بار ها ادعا کرده اند که شورشیان در پاکستان آموزش می بینند، تجهیز می شوند و به افغانستان اعزام می گردند، ادعایی که اسلام همواره آنرا رد کرده است و مدعی است که پاکستان خود قربانی دهشت افگنی است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG