لینک های دسترسی

Breaking News

پالیسی امنیت داخلی پاکستان 'حمله در مقابل حمله'


اردوی پاکستان
اردوی پاکستان
پاکستان ادعا می کند که حملات دقیق هوایی بالای ملیشه های مظنون در مناطق سرحدی وزیرستان شمالی "موفقانه" پیش می رود.

ولی این کشور گزارش های را که مطبوعات ایالات متحده به نشر رسانده، رد می کند. مطبوعات امریکایی گزارش داده اند که پاکستان قصد ندارد شبکه حقانی را که متحد عمده طالبان در افغانستان است، هدف قرار دهد.


طیاره های جت و هلیکوپتر های جنگی پاکستان در جریان هفته گذشته به طور مکرر پناهگاه های تندروان تحریک طالبان پاکستانی را هدف قرار داده اند. این حملات در مناطق قبائیلی به شمول وزیرستان شمالی متمرکز بود.

مقامات امنیتی پاکستان می گویند که بیش از 100 ملیشۀ اسلام گرا در آن حملات کشته شده اند که تعداد از آنان اتباع ازبکستان بودند.

در روز های اخیر، حکومت پاکستان تلاش کرده تا وارد گفتگو های صلح با تندروان گردد و به جنگ چندین ساله خونین در آن کشور خاتمه دهد.

ولی ادامه حملات دهشت افگنی بالای مردم ملکی و نظامیان، نواز شریف، صدراعظم پاکستان، را تحریک کرد تا روند صلح را توقف دهد.


حملات انتقامجویانه

سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی صدراعظم پاکستان، در اسلام آباد گفت که عملیات نظامی در منطقه وزیرستان بخش از "پالیسی امنیت داخلی" آن کشور است که بر اساس این پالیسی، عملیات نظامی در مقابل حملات دهشت افگنی شبکه حقانی صورت می گیرد.

ولی منتقدان استدلال می کنند که پالیسی امنیتی روشن نیست که پاکستان چگونه پلانی را طرح می کند که با شبکه حقانی وارد معامله شود.

تعداد از گزارش های که در مطبوعات امریکا منعکس یافته نشان می دهد که بعید است پاکستان شبکه حقانی را هدف قرار دهد، حتی اگر عملیات گسترده باشد، زیرا گفته می شود که این شبکه با اردوی آن کشور رابطه دارد.

اما سرتاج عزیز، این انتقاد ها رد کرد.
او گفت:" فکر نمی کنم که این موضوع درست باشد. به صورت عموم، ما علیه هر کسی که در فعالیت های افراطگرایی و یا دهشت افگنی دخیل باشد، اقدام می کنیم. بناً فکر نکنم که تفاوت وجود داشته باشد."

حضور شبکه حقانی در پاکستان منبع تنش های سیاسی میان واشنگتن و اسلام آباد بوده است.
اکثریت به این باور اند که سازمان استخبارات پاکستان یا آی اس آی حافظ این گروه است و دلیل آن، جلوگیری از نفوذ هند در افغانستان پس از خروج نیرو های آیساف می باشد.


تا حال اعضای شبکه حقانی از فعالیت های خشونت آمیز طالبان پاکستانی خود را دور نگهداشته اند وفعالیت های این گروه عمدتاً در مرز های افغانستان، متمرکز بوده است.
XS
SM
MD
LG