لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: ادعای افغانستان در مورد ISI "بی اساس" است


Pakistan Afghanistan Talks
Pakistan Afghanistan Talks

پاکستان اتهامات مقامات افغانستان مبنی بر حمایت استخبارات نظامی آن کشور یا آی اس آی از گروه طالبان را رد کرده است. مقامات اسلام آباد گفته اند که آن کشور تلاش دارد تا جنگ در افغانستان خاتمه یابد.

محمد نفیس ذکریا، سخنگوی وزرات خارجۀ پاکستان، طی کنفرانس خبری روز پنجشنبه اتهامات دولت افغانستان را مبنی بر حمایت ISI از طالبان را بی اساس عنوان کرد.

آقای ذکریا گفت: "مایه تاسف است. چنین اظهارات بی اساس، بر خلاف واقیعت ها است. پاکستان با عزم و ارادۀ کامل در برابر دهشت افگنی و تندرو یمی جنگد."

اتهام استخبارات افغانستان در برابر ISI

به گفتۀ مقامات افغانستان، رهبران ارشد طالبان در کشور همسایه پاکستان پناه داده شده اند و آنان حملات شان را در داخل افغانستان از آن سوی مرز، رهبری می کنند.

در جریان این هفته، مسعود اندرابی، سرپرست ریاست امنیت ملی افغانستان، در ولسی جرگه افغانستان به صورت مستقیم ISI را متهم بر حمایت طالبان کرد تا آن گروه ساحه ارضی خود را گسترش داده و از نفوذ بیشتر برخوردار گردد.

مقامات پاکستانی حضور جنگجویان طالبان را در میان حدود سه میلیون مهاجرین افغان تائید می کند. اما مقامات پاکستانی می گویند حالا تندروان طالب یا دو باره به مناطق رفته اند که تحت کنترل طالبان افغان قرار دارد و یا تحرکات طالبان در پاکستان به صورت موثر محصور شده است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان می گوید که عملیات نظامی گسترده را بر ضد گروه های دهشت افگنی راه اندازی شده و بخشی از این عملیات نظامی مناطق سرحدی با افغانستان را نیز تحت پوشش قرار می دهد.

آقای ذکریا گفت: "ما بدون قایل شدن هر گونه تبعیض، مصروف عملیات بر ضد دهشت افگنان استیم. دهشت افگنی یک دشمن مشترک است و در جنگ بر ضد این پدیده، ما نیاز به همکاری و تشریک مساعی داریم—نه تقابل و رویا رویی. وارد کردن اتهامات و مقصر دانستن یکدیگر، دهشت افگنان و اشرار را تقویت خواهد کرد."

آقای ذکریا در مورد اظهارات حکمت خلیل کرزی، معیین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان نیز تصبره کرد. آقای کرزی در جریان این هفته تعهد پاکستان را در راستای روند صلح افغانستان را مورد پرسش قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت کشور های که در مذاکرات چهار جانبه روند صلح افغانستان به شمول، افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحده دخیل اند، تلاش های جدی را به خرچ می دهند تا هر چه زود تر گفتگو های مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان، صورت بگیرد.

آقای ذکریا افزود: " به خاطر منافع بیشتر افغانستان ، ما اعتقاد بر این داریم تا تمرکز بالای گفتگو های صلح باشدتا هر چه زود تر برگزار گردد و هیچ کسی صادقت پاکستان را مورد شک قرار ندهد. صلح و ثبات در افغانستان ، به نفع پاکستان است و نسبت به هر کشوری دیگر، سهم ما در روند صلح افغانستان بیشتر است."

مذاکرات مستقیم میان کابل و طالبان

قرار بود گفتگو های مستقیم صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان در هفتۀ اول ماه مارچ در پاکستان برگزار شود.

اما گروه طالبان در آخرین لحظه اعلام کردند که در این مذاکرات شرکت نخواهند کرد و در عوض، در ماه های بعدی، حملات شان در افغانستان تشدید خواهند کرد.

رهبران کابل اصرار دارند که مقامات اسلام آباد در نشست مذاکرات چهار جانبه برای آنان اطمینان داده بود تا اگر طالبان به میز مذاکره حاضر نشوند و دست از خشونت بر ندارند، اسلام آباد در برابر فرماندهان طالبان در خاک آن کشور، اقدام خواهد کرد.

اما حکمت خلیل کرزی، معیین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان، در همایش منطقه ای در مورد راهکار صلح افغانستان که روز دو شنبه در کابل برگزار شد، گفت که پاکستان تا حال بر تعهدات اش عمل نکرده است.

آقای کرزی گفت:"در نشست چهار جانبه توافق شده بود تا پاکستان گفتگو های مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان را برگزار کند. اما به نظر می رسد که پاکستان بر تعهدات خود عمل نکرده است."

در ماه های اخیر، افغانستان، پاکستان چین و ایالات متحده در چارچوب مذاکرات چهار جانبه، تلاش کرده اند تا منازعۀ در افغانستان خاتمه یابد، تلاش ها که حد اقل تا بی نتیجه مانده است.

در هفته های اخیر، مقامات پاکستانی نیز ادعا کرده اند که تندروان فراری پاکستان که حملات مرگبار را در پاکستان انجام داده اند وارد مناطق سرحدی افغانستان شده اند و از کابل خواسته اند تا بر ضد آنان اقدام کند.

منتقدین می گویند که اظهارات خصمانه میان دو کشور ممکن روابط دو جانبه میان کابل و اسلام آباد را خدشه دار کند، روابط که از سال ها به این سو، بر اساس بی اعتمادی و شک و تردید استوار بوده است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG