لینک های دسترسی

Breaking News

تقسیم بندی سیاسی پاکستان در برخورد با تندروان


چندین روز بعد از آن که هزاران پاکستانی در حمایت از زخمی شدن شدید ملاله یوسفزی راهپیمایی کردند، رهبران سیاسی به جدال شان بر سر چگونگی برخورد با تندروان طالب مسوول آن حمله ادامه دادند.

رضا پرویز اشرف، صدراعظم پاکستان روز پنجشنبه تاکید کرد که دهشت افگنی باید ازبین برده شود.

او می گوید دهشت افگنی هزاران قربانی بجا گذشته است و لازم است همه پاکستانی ها با مفکوره دهشت افگنی که پاکستان را از دورن خراب میکند، بجنگند.

این هفته، حزب حاکم مردم، تلاش ورزید تا فیصله نامه یی را به پارلمان پیشکش کند که اشاره به عملیات نظامی در وزیرستان داشت. منطقه قبایلی سنگر شماری از گروه های شبه نظامی تندرو ازجمله القاعده وطالبان پاکستانی است که بر یوسف زی حمله کردند.

مخالفت احزاب مخالف

رهبران حزب مخالف حکومت و مولانا فضل الرحمن، رئیس یکی از احزاب عمده اسلامی با این نظر مخالفت کرد.

صدیق الفاروق، نماینده حزب مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز گفت که حزب او به خاطری از این اقدام حمایت نکرد که چنین عملیات اکنون باعث بیجا شدن میلیون ها نفر خواهد شد و تندروان خشن تر می شوند.

فاروق گفت: "ما باید با این مساله با دلیل برخورد کنیم نه با قوه نظامی، نیروی نظامی بخشی از یک راه حل منصفانه خواهد بود – اگر این راه حل به صورت قابل قبول و با شرایط مفید پیشکش شود و اگر آنها به بدون شروط آن را مطرح کنند آن وقت ما می توانیم ازقوه استفاده کنیم."

به نظر فاروق، حضور قوای بین المللی درافغانستان موقف حکومت پاکستان به حیث متحد رسمی ایالات متحده باعث تحریک حملات برخاک افغانستان می شود.
او می گوید وقتی که سربازان ایالات متحده و ایتلاف افغانستان را ترک کنند، طالبان پاکستان دلیلی به انجام حملات نخواهد داشت.

عدم اجماع نظر عامه

عایشه صدیقه، تحلیلگر پاکستانی می گوید باوجود تکان حمله برملاله یوسف زی بین حکومت و مخالفین به خاطر اجماع نظر درمورد جنگ علیه تندروان وجود ندارد.

او می گوید آنچه حاصل شده است بیشتر از یک نمایش سیاسی چیز زیادی نبوده است.

عایشه صدیقه گفت: " آنچه اینجا اتفاق نمی افتد، این است که مردم جمع شوند و بگویند منبع خشونت هرچه است ما باید به آن پایان دهیم. ما باید به قربانی کردن سربازان مان، اطفال مان، و مردان وزنان مان پایان دهیم. این چیز اتفاق نمی افتد."

تاکنون، رحمان ملک یک ملیون دلار جایزه را برای دستگیری احسان الله احسان، سخنگوی اصلی طالبان پاکستانی اعلام کرده است. این سخنگوی طالبان مسوول حمله بریوسفزی 14 ساله اعلام کرده است.

داکتران در شفاخانه بریتانیا که مکان تداوی ملاله یوسف زی است می گویند آنها در مورد بهبودی او خوشبین هستند.
XS
SM
MD
LG