لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز دوبارۀ درگیری مرزی میان هند و پاکستان


پولیس مرزی هند در امتداد سرحد با پاکستان
پولیس مرزی هند در امتداد سرحد با پاکستان

درگیری ها میان هند و پاکستان در امتداد منطقه پر منازعه کشمیر جان چند تن را گرفت و شماری هم زخم برداشتند.

تنش ها در اوایل هفتۀ جاری زمانی شدت گرفت که هند مذاکرات با پاکستان را به دلیل ملاقات سفیر پاکستان در هند با جدایی طلبان کشمیری، فسخ کرد.

مقامات هندی و پاکستانی یکدیگر را به نقض آتش بس دوجانبه و آغاز درگیری در سرحد کشمیر متهم می کنند.

دو طرف تا حد زیادی توافق ماه نومبر سال ۲۰۰۳ را مراعات کردند اما خشونت های پراگنده در طول چند سال پسین به یک امر معمول مبدل شده است.

مقامات ارشد هندوستان می گویند که نیروهای آن کشور زمانی گلوله باری را آغاز کردند که نیروهای پاکستانی روز جمعه بر پوسته های امنیتی و نزدیک به روستا ها حمله ور شدند.

مقامات هندی ادعا می کنند که خصومت ها، بیشتر غیر نظامیان را متاثر کرده و بیش از سه صد روستا نشین، منازل شانرا ترک کرده اند.

در این حال مقامات اردوی پاکستان می گویند که کم از کم دو باشندۀ یک قریۀ نزدیک به مرز کشمیر نیز در اثر شلیک های بدون دلیل از جانب هند، کشته شده است.

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان تاکید کرده است که هر دو طرف نیاز دارند برای کاهش تنش های مرزی تلاش کنند.

وزیر دفاع پاکستان همچنان می گوید به جای "گرم کردن تنش ها باید تلاش شود تماس های دیپلوماتیک فوری صورت گیرد."

آقای آصف گفت که بدون شک از مرزها و خاک خود حفاظت کرده و به باور وزیر دفاع پاکستان "این خشونت ها و درگیری ها برای ثبات منطقه و روابط بین دو کشور مثبت تلقی نمی شود."

این نظامی ارشد پاکستانی به این باور است که صلح باید در آن منطقه تداوم یابد و "درگیری ها و خشونت ها در مرز باید متوقف شود."

وزیر دفاع پاکستان همچنان تلاش های حکومت نواز شریف را برای ایجاد فضای صلح آمیز و ارتباطات بهتر با هند شتایش کرده است.

با وجود تنش های مرزی، آقای آصف امیدواری خود را برای از سرگیری فوری ملاقات بین وزرای خارجۀ دو کشور ابراز کرده است که دراوایل این هفته از سوی هند فسخ شده بود.

دهلی جدید این ملاقات را که قرار بود در ۲۵ اگست برگزار شود، پس از آن فسخ کرد که دیپلومات های ارشد پاکستانی با رهبران جدای طلب کشمیر تحت کنترول هند، در دهلی ملاقات کردند.

گزارش :ایازگل خبرنگار صدای امریکا - اسلام آباد

ترجمه: رویا زمانی - واشنگتن

XS
SM
MD
LG