لینک های دسترسی

Breaking News

شماری از رهبران سیاسی پاکستان به کابل می آیند


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در دیدار با شماری از رهبران سیاسی پاکستان در اسلام آباد
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در دیدار با شماری از رهبران سیاسی پاکستان در اسلام آباد

ریاست جمهوری افغانستان سفر قریب الوقوع یک هیأت متشکل از رهبران احزاب سیاسی پاکستان را به کابل تایید کرد. این هیأت به دعوت محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به کابل سفر می کند.

نظیف الله سالارزی سخنگوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به صدای امریکا گفت که هدف سفر این هیأت به کابل تقویت روابط و مبارزه با تروریزم است، اما نگفت که از کیها در ترکیب این هیأت دعوت شده است.

آقای سالارزی گفت که این سفر بی پیشینه نیست و بزرگان و رهبران سیاسی پاکستان به گونۀ منظم از سالها به اینسو به هدف بهبود روابط و تشریک مساعی با رهبران سیاسی افغانستان جلسات داشته اند.

اما گل پادشاه مجیدی عضو کمیسیون امور بین المللی ولسی جرگه به صدای امریکا گفت که اسفندیار ولی خان رئیس حزب عوامی نشنل، محمود خان اچکزی رئیس حزب پشتونخوا ملی عوامی، آفتاب احمد شیرپاو رئیس حزب پشتونخوا قومی و مولانا فضل الرحمان رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان با شماری دیگر از رهبران سیاسی پاکستان در ترکیب این هیأت شامل اند.

مولانا فضل الرحمان رهبر جمعیت علمای پاکستان در سفر اخیر محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، به پاکستان در صحبت با خبرنگاران آشکارا از جنگ طالبان بر ضد نیرو های خارجی در افغانستان حمایت کرد.

اما به گفتۀ آقای مجیدی که چندی پیش در جمع هیأت پارلمانی افغانستان به پاکستان سفر کرده بود، اکنون دیدگاه مولانا فضل الرحمان نیز در قبال طالبان تغییر کرده است و اکثر رهبران احزاب سیاسی پاکستان به تغییر وضعیت و مبارزه با تروریزم در منطقه علاقمندی پیدا کرده اند.

سفر بی ثمر

با اینحال احمد سعیدی، دیپلومات پیشین افغان در پاکستان نسبت به پیامد و بار مثبت سفر رهبران احزاب سیاسی پاکستان به افغانستان بی باور است. آقای سعیدی می گوید که آنعده رهبران پاکستانی که در اخلال اوضاع افغانستان نقش دارند، در ترکیب این هیأت شامل نیستند.

آقای سعیدی از سراج الحق، سمیع الحق، مولوی عبدالعلی و مولوی عبدالعزیز را مهره های اساسی خوانده می گوید که سیاسیون پاکستانی چون شیرپاو، ختک، اسفندیار ولی و اچکزی خود مانند افغان ها قربانی دهشت طالبانی بوده و سفر آنان به گفتۀ آقای سعیدی" هیچ مفهوم و ارزشی ندارد".

در همین حال سراج الحق رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان به تازگی در صحبت با تلویزیون خصوصی جیو گفته است که پاکستان به حمایت خود از طالبان مسلح در افغانستان ادامه خواهد داد.

سراج الحق گفته است که طالبان مسلح در حقیقت مردم افغانستان استند که در برابر قشون سرخ شوروی پیشین جنگیده اند و اکنون نیز به هدف به دست آوردن استقلال کشور خود در برابر امریکایی ها می جنگند.

وزارت امور خارجۀ افغانستان این اظهارات را نظر شخصی سراج الحق دانسته و گفته است دیدگاه وی بازتابدهندۀ موقف رسمی حکومت پاکستان نیست.

XS
SM
MD
LG