لینک های دسترسی

Breaking News

مرحله حساس مذاکرات طالبان پاکستانی و حکومت


فقط چند ساعت پس از آنکه یک انفجار انتحاری بر قطار قوای نظامی پاکستان شش سرباز پاکستانی را کشت، حکومت پاکستان و نمایندگان طالبان پاکستانی گفتند که گفت و شنود ها بین دو طرف وارد مرحلۀ حساسی شد.

عرفان صدیقی، سخنگوی حکومت گفت که زمان اکنون برای دو طرف فرا رسیده تا تصامیم مهمی را در مورد چگونگی پیشبرد گفت و شنود ها اتخاذ کنند.

صدیقی گفت که دور بعدی گفت و شنود ها بر قدرت دهی مذاکره کنندگان متمرکز خواهد بود که صلاحیت تصمیم گیری را داشته باشند.

آقای صدیقی گفت که مرحلۀ نخست به هدف ایجاد تماس و هماهنگی گفت و شنود ها برگزار شده بود، و اکنون صحبت ها وارد مرحلۀ حساس شده است.

آقای صدیقی افزود که مرحلۀ بعدی صحبت ها صلاحیت مولانا سمیع الحق به حیث نمایندۀ طالبان روی موضوعات عمده و صلاحیت نمایندگان حکومت می باشد.

طالبان پاکستانی مولانا سمیع الحق را به حیث نمایندۀ شان در این گفت و شنود ها معرفی کرده اند، و او می گوید که طالبان می خواهند نواز شریف، صدراعظم و سایر مقامات بلند پایۀ حکومت پاکستان در این صحبت ها شرکت کنند.

مولانا سمیع الحق می گوید هر کسی که صلاحیت تصمیم گیری را دارد، مانند صدراعظم، مسئول ارتش و ادارات استخباراتی و وزارت داخله باید اشتراک کنند، زیرا همین ادارات قدرت تصمیم گیری را دارند.

اما عسکری رضوی، تحلیلگر سیاسی می گوید توقع نمی رود که سیاستمداران ارشد و یا هم رهبران نظامی با تندروان به شکل مستقیم تماس حاصل کنند.

رضوی می گوید که دلیل پیشکش همچو پیشنهادات توسط طالبان تظاهر کردن اهمیت خود شان در نخست است، و بعد هم می خواهند اطمینان یابند که هیچ اقدام نظامی علیه آنها در سه چهار ماه آینده صورت نمی گیرد.

عرفان صدیقی، نمایندۀ حکومت پاکستان در این گفت و شنود ها از طالبان خواست تا حملات اخیر تندوران را محکوم کنند که در نتیجۀ آن 30 سرباز پاکستانی کشته شد.

تحریک طالبان پاکستان، به حیث اتحاد گروه های تندرو اسلامی که در سراسر پاکستان فعالیت دارند، مسئولیت حملۀ اخیر را بر یک محکمه به عهده نگرفته است. اما خشونت اخیر پرسش های را مطرح کرده که طالبان تا چه اندازۀ بر شاخه های انشعابی حاکمیت و اداره دارند.

گزارش: شان بین، خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: سید ظفر هاشمی
XS
SM
MD
LG