لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان به طالبان – در مذاکرات صلح اشتراک کنید


طالبان در دوحه نمایندگی سیاسی دارند
طالبان در دوحه نمایندگی سیاسی دارند

نمایندگان شورای صلح افغانستان و طالبان در دوحه گردهم آمده اند و اسلام آباد از طالبان خواسته تا از جنگ دست بردارند.

در حالی که نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان و شورشیان طالب در دوحه پایتخت قطر در "کنفرانس تحقیقاتی" گردهم آمده اند، یک مقام ارشد پاکستانی از طالبان افغان خواسته است تا از ادامه جنگ دست برداشته و در مذاکرات صلح اشتراک ورزند.

اعزاز احمد چوهدری، مٌعین وزرات خارجه پاکستان، گفت که اسلام آباد مشتاقانه منتظر نتایج نشست دوحه است. آقای چوهدری گفت "پیام ما بسیار واضح است که طالبان باید صحبت کنند. اگر آنها مذاکره کنند و در روند صلح سهم بگیرند این بهترین چیز برای ما و برای تمام منطقه خواهد بود".

طالبان اما گفته اند که گفت و شنود های ۲-۳ می در دوحه اساساً در محور یک کنفرانس تحقیقاتی صورت می گیرد که از سوی نهاد بین المللی پگواش راه اندازی شده است.

شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت صحت عامه در رژیم طالبان، در راس هیات هشت نفری است که در کنفرانس دوحه موقف گروه طالبان در جنگ افغانستان را توضح می کند.

بیست عضو شورای عالی صلح افغانستان هم در این نشست حضور خواهند داشت که به گفته اجمل عبید عابدی، سخنگوی ریاست جمهوری، از حکومت افغانستان نمایندگی نمی کنند.

سیاست غنی

کنفرانس دوحه حدود دوماه پس از آن براه انداخته شده است که ریاست جمهوری افغانستان از مشورت خواهی گسترده برای تعیین پارامیترهای مذاکرات صلح با طالبان، خبر داد.

همزمان با مشورت های داخلی حکومت وحدت ملی افغانستان روابط با پاکستان، بویژه با ارتش مقتدر آن کشور، را دم تازه بخشیده است. مقام های افغان و امریکایی گفته اند که ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان (آی اس آی) بر رهبران طالبان نفوذ دارد و اسلام آباد می تواند که ملامحمدعمر، رهبر فراری طالبان، را به میز مذاکرات صلح بکشاند.

شماری از سیاسیون افغان، بویژه مقام های ارشد حکومت پیشین افغانستان، از سیاست نزدیکی رئیس جمهور غنی به اسلام آباد شدیداً انتقاد می ورزند و آنرا غیرمؤثر خوانده اند.

XS
SM
MD
LG