لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان آمادۀ میزبانی مذاکرات سعودی-ایران است


پاکستان از آغاز بحران سیاسی میان ایران و عربستان به حل مسالمیت آمیز تنشها تاکید داشت.
پاکستان از آغاز بحران سیاسی میان ایران و عربستان به حل مسالمیت آمیز تنشها تاکید داشت.

صدر اعظم پاکستان خواستار مفاهمه میان ایران و سعودی شده و گفته است که اسلام آباد حاضر است مذاکرات میان این دو قدرت منطقه یی را میزبانی کند.

نواز شریف روز سه شنبه پس از دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور ایران به خبرنگاران در تهران گفت که ایران به بهبود روابط با عربستان سعودی علاقمندی نشان داده و نمایندۀ را برای مذاکرات آینده موظف خواهد ساخت.

آقای شریف گفته است که با مقامهای عربستان نیز صحبت کرده و آنان را به گماشتن نماینده برای مذاکرات ترغیب خواهد کرد.

نواز شریف و چند مقام دیگر پاکستانی به شمول راحیل شریف لوی درستیز ارتش آن کشور روز دوشنبه در ریاض در ضیافت چاشت مهمان ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی بودند.

هرچند جزئیات زیادی از این دیدار فاش نشد، اما مقامهای پاکستانی گفتند که "همکاری دو جانبه و انکشافات اخیر در منطقه" مسایل مورد بحث در دیدار دو طرف بود.

یک مقام پاکستانی که نخواست نامش فاش شود به به خبرگزاری اسوشتیدپرس گفت که لوی درستیز ارتش پاکستان در دیدار با مقامهای سعودی بر ضرورت گشایش مجاری مفاهمه میان ایران و عربستان تاکید کرد.

وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که اسلام آباد به خاطر تنش به وجود آمده میان ریاض و تهران به شدت نگران است.

حکومت به رهبری شیعیان در ایران و نظام شاهی سنی سعودی از دیرزمان با هم رقیب بوده اند، اما روابط دو کشور در چند هفتۀ اخیر به شدت تیره شده است.

اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی شناخته شدۀ شیعۀ عربستان با واکنش شدید ایران روبرو شد، تا جاییکه مظاهره کنندگان خشمگین بر سفارت عربستان در تهران و قونسلگری آن کشور در شهر مشهد ایران یورش بردند.

پس از این رویداد، عربستان سعودی روابط خود را با ایران قطع کرد و دیپلوماتهای ایرانی را ۴۸ ساعت مهلت داد تا عربستان را ترک کنند.

شماری از کشورهای متحد عربستان به ویژه کشورهای عرب حاشیۀ خلیج نیز روابط خود را با ایران قطع و یا هم محدود کردند. اما پاکستان، متحد دیرینۀ عربستان، از آغاز به حل این مشکل از ورای مفاهمه تاکید داشت.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG