لینک های دسترسی

Breaking News

سفر محرم رئیس استخبارات پاکستان به کابل


در هشت ماه گذشته رهبران ارشد ارتش و استخبارات پاکستان چندین بار به کابل آمده اند
در هشت ماه گذشته رهبران ارشد ارتش و استخبارات پاکستان چندین بار به کابل آمده اند

یک مقام ارشد حکومت افغانستان می گوید که رئیس ادارۀ استخبارات پاکستان یا آی اس آی روز چهار شنبه در کابل، برای بحث در مورد روند صلح افغانستان با رئیس جمهور محمد اشرف غنی دیدار کرد.

این مقام افغان که نخواست نامش فاش شود به صدای امریکا گفت که در این دیدار رضوان اختر از تعهد کشورش برای وادار ساختن طالبان به آغاز مذاکرات صلح با حکومت افغانستان خبر داده است.

ریاست جمهوری افغانستان ظاهراً سفر آقای اختر به کابل و جزئیات ملاقات وی را با رئیس جمهور محمد اشرف غنی سری نگهداشته است.

در همین حال امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان ضمن تایید این دیدار "خصوصی و محرم" آنرا در صفحۀ فیسبوک خود "تداوم دیپلوماسی فریب" پاکستان توصیف کرده است. آقای صالح در گذشته هم پاکستان به ویژه ارتش و سازمان اطلاعات آن کشور را به حمایت از طالبان و دیگر گروه های دهشت افگن متهم کرده بود.

پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی، رهبران نظامی و استخباراتی پاکستان چندین بار به افغانستان سفر کردند و از همکاری پاکستان در روند مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان اطمینان دادند، اما با وصف چندین اقدام کابل برای ایجاد اعتماد و روابط بهتر با اسلام آباد، به نظر می رسد که حکومت پاکستان اقدام مشخصی برای کشانیدن رهبران طالبان به میز مذاکرات سیاسی با کابل انجام نداده است.

بانگ پیش از وقت

آگاهان می گویند که رئیس جمهور غنی در دیدار با مقام های ارشد نظامی و استخباراتی پاکستان تاریخ ۱۵ فبروری را مهلت آغاز مذاکرات صلح تعیین کرد و وعده های گرمی از جانب پاکستان نیز داده شد اما چندین عامل آغاز عملی مذاکرات صلح را به تاخیر انداخت.

احمد رشید خبرنگار و تحلیلگر پاکستان می گوید که نخست از همه رئیس جمهور غنی بسیار پیش از وقت از ایفای نقش مثبت پاکستان در وادار ساختن طالبان به مذاکرات صلح خبر داد. او استدلال می کند که این امر سبب خشم طالبان شد و رهبران آن گروه را واداشت تا از پاکستانی ها فاصله بگیرند و ظاهراً نشان بدهند که آلۀ دست پاکستان نیستند.

آقای رشید در مصاحبه با بخش انگلیسی رادیو آزادی گفته است که حکومت افغانستان هرچند از همکاری پاکستان در زمینۀ صلح با طالبان مأیوس شده است، با آنهم روابط را با پاکستان گرم نگهداشته و از وخامت آن جلوگیری کرده است.

احمد رشید می گوید که یگانه ابزاری که می تواند پای طالبان را به میز مذاکرات با حکومت افغانستان بکشاند، همانا فشار پاکستان بر رهبران آن گروه می باشد. او می گوید که هم اکنون اکثر رهبران طالب با خانواه های شان در پاکستان زندگی می کنند، املاک و تشبثات در پاکستان دارند و فرزندان شان در مکاتب پاکستان درس می خوانند.

این تحلیلگر پاکستانی استدلال می کند که پاکستان به اعمال فشار بر رهبران طالب بی میل است و تا زمانیکه چنین فشاری وجود نداشته باشد، طالبان هرگز برای مذاکره با حکومت افغانستان حاضر و آماده نخواهند شد.

عمده ترین انکشاف در این زمینه ملاقات غیررسمی شماری از اعضای شورای عالی صلح افغانستان با نمایندگان طالبان بود که اوایل همین هفته در قطر برگزار شد. در این رویداد نمایندگان شماری از کشور ها به شمول پاکستان و ایالات متحده نیز حضور داشتند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG