لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار پاکستان از عواقب تنش های مرزی با افغانستان


مظاهره کنندگان افغان پرچم ملی پاکستان را به آتش کشیدند
مظاهره کنندگان افغان پرچم ملی پاکستان را به آتش کشیدند

هزاران تن در مظاهرات ضد پاکستان در نقاط مختلف افغانستان اشتراک ورزیدند.

اسلام آباد به روز سه شنبه هشدار داد که اگر برخورد ها در امتداد خط دیورند با افغانستان شدت بگیرد، مسؤول عواقب آن حکومت افغانستان خواهد بود.

وزرات خارجه پاکستان در یک اعلامیۀ گفت که به روز دوشنبه مرزبانان افغان تاسیسات نظامی پاکستان را در نزدیکی ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار افغانستان، آماج حملات راکتی قرار دادند. مقام های پاکستانی گفته اند که در آتشباری نیروهای افغان پنج سرباز پاکستانی مجروح شدند اما نظامیان پاکستان از تبادل آتش خودداری ورزیدند.

وزارت خارجه پاکستان به روز سه شنبه محمد موسی عارفی، شارژدافیر افغان در پاکستان، را احضار نمود و در باره رویداد مرزی اعتراض کرد. پیش از این وزارت خارجه افغانستان شارژدافیر پاکستان در کابل را برای ارایه توضیحات در باره تنش های موجود در اطراف خط دیورند، فرا خوانده بود.

مقام های افغان تا حال رویداد روز دوشنبه را تایید یا رد نکرده اند.

مظاهرات ضد پاکستان

هزاران تن از باشنده گان ولایت ننگرهار به روز سه شنبه به ولسوالى سرحدى گوشته رفته و شماری از آنها با عبور به آنطرف خط دیورند بر ضد پاکستان شعار سر دادند.

در میان احتجاج کنندگان در ولسوالی گوشته فضل الهادی مسلمیار، رئیس مجلس مشرانو جرگه هم بود. آقای مسلمیار گفت که برای ابراز حمایت از نیروهای سرحدی افغان، به گوشته رفته بود.

در همین حال یک کاروان موترهای مظاهره کنندگان ضد پاکستان به روز سه شنبه از کابل به ننگرهار رسید. از شهرهای کندهار، خوست و چاریکار هم خبرهای مظاهرات ضد پاکستان رسیده است.

تنش ها در ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار، که در نزدیکی خط دیورند میان افغانستان و پاکستان موقعیت دارد، پس از آن اوج گرفت که نظامیان پاکستانی دروازه های امنیتی را در آنجا اعمار کردند. مقام های افغان نظامیان پاکستانی را متهم به اشغال قلمرو افغانستان می کنند اما اسلام آباد گفته است که ارتش پاکستان تدابیر امنیتی را در قلمرو خود، انجام می دهد.

لوی درستیز بریتانیا

به روز سه شنبه دیوید ریچاردز، لوی درستیز ارتش بریتانیا، با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در کابل روی تنش های ایجاد شده یی مرزی میان افغانستان و پاکستان صحبت نمود.

بر اساس یک خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان آقای ریچاردز از رئیس جمهور کرزی خواست تا اختلافات موجود از طریق گفتگو حل و فصل شود.

رئیس جمهور کرزی در پاسخ گفت "تحرکات نظامی پاکستان و آغاز زدوخورد در امتداد خط دیورند احساسات افغانها را برانگیخته است و در تمام کشور مظاهرات ضد پاکستان صورت می گیرد."

رئیس جمهور افغانستان همچنان گفته است که نیروهای افغان "به تمام معنا" آماده یی دفاع از تمامیت ارضی کشورشان هستند.
XS
SM
MD
LG