لینک های دسترسی

Breaking News

در کمپاین بهاری ۸.۵ میلیون طفل واکسین شده اند


تنها با دوقطره واکسین می توانید جان اطفال زیر سن پنج سال تان را از فلج دایمی نجات دهید.
تنها با دوقطره واکسین می توانید جان اطفال زیر سن پنج سال تان را از فلج دایمی نجات دهید.

در کمپاین واکسین پولیو که از ۲۵ تا ۲۷ حوت در سرتاسر افغانستان راه اندازی شده بود، حدود هشت و نیم میلیون کودک واجد شرایط واکسین شده اند.

مشاور ارشد صحت عامه افغانستان می گویند که به استثنای چند ولسوالی سرد سیر و برخی از مناطق ناامن، در تمام نقاط افغانستان واکسین تطبیق شده است.

هدایت الله ستانکزی، به رادیوآشنا گفت که با گرم شدن هوا و باز شدن راه های مواصلاتی به مناطق صعب العبور، آن مناطق را نیز تحت پوشش واکسین پولیو قرار خواهند داد.

آقای ستانکزی گفت"به استثنای چند ولسوالی سرد سیر که شامل دایکندی، بامیان و یک تعداد از ولسوالی های حوزه مرکز می شود، در مجموع کمپاین موفق بوده است وهشت ونیم میلیون طفل تحت پوشش قرار گرفته است".

مشاور ارشد وزارت صحت افغانستان ناامنی را یکی از مشکلات عمده برای تطبیق واکسین پولیو دربرخی ازمناطق خواند، اما گفت که نسبت به گذشته این ارقام خیلی کاهش یافته است و بیشتر اطفال که درکمپاین های قبلی در مناطق ناامن از پوشش باز می ماندند در این دور واکسین شده اند.

آقای ستانکزی می گوید"در مقایسه با دیگر کمپاین ها دسترسی ما به اطفال زیر سن پنج سال در زون شرق بسیار بهبود پیدا کرده، قبلا تعداد افراد واکسین نشده بسیار زیاد بود اما طوریکه دیده می شود، دراین کمپاین تعداد شان به حد اقل رسیده و کمتر از ۲۰ هزار طفل در مجموع در حوزه شرق از کمپاین پولیو محروم شده اند."

آقای ستانکزی افزود برای پوشش آنعده اطفال واجد شرایط واکسین که در مناطق ناامن زندگی می کنند، تیم های دایمی و سیار را ایجاد کرده اند تا اطفال حین بیرون شدن و یا داخل شدن به آن ولسوالی ها و نقاط ناامن، واکسین گردند.

مادران از آنجاییکه نقش نهایت موثر و اساسی در زندگی و صحت کودکان دارند، به گفتۀ داکتران طب باید متوجه واکسین اطفال شان در وقت و زمان معیین باشند.

ماری احمدزی از ولایت پکتیا می گوید"تقاضای من از مادران اینست که اطفال شان را واکسین پولیو کنند تا از فلج و دیگر امراض نجات یابند."

مقامهای وزارت صحت عامه می گویند که آنان بعد از هر کمپاین، نقاط آسیب پذیر را تحت بررسی قرار می دهند تا بتوانند در کمپاین های بعدی آن نقاط را تحت پوشش قرار بدهند تا اطفال از واکسین در آن نقاط باز نمانند.

XS
SM
MD
LG