لینک های دسترسی

Breaking News

تشخیص سه مورد جدید پولیو در کندهار


مقامات صحت کندهار از تشخیص سه مورد تازۀ بیماری پولیو یا فلج کودکان در آن ولایت خبر می دهد. یک مورد این بیماری در شهر کندهار و دو مورد دیگر در ولسوالی دند و پنجوایی ثبت نموده است

عبدالقیوم پخلا رییس صحت عامه ولایت کندهار می گوید که با وجود تلاش های آنان که برای محو این بیماری انجام داده اند با آنهم "روز پنچ شنبه دو مورد را در ولسوالی های دند و پنجوایی ثبت کردیم."

آقای پخلا می گوید سال قبل به سطح حوزه صرف یک مورد این بیماری در ولسوالی نادالی هلمند وجود داشت ولی سه مورد کندهار رقم عمومی را به چهار تن در سطح حوزۀ جنوبی می رساند.

این مقام صحی وزارت صحت دلیل اصلی پیدایش دوباره این بیماری را رفت و آمد به کشور پاکستان می داند و ادعا می کند که مورد شهر کندهار از شهر کراچی پاکستان نقل شده است.

در همین حال امروز روز سوم کمپاین اختصاصی واکسین پولیو در ۱۰ ولسوالی کندهار جریان داشت. مقامها می گویند که در این مبارزه ۴۶۰۰ تن رضاکار به بیش از 46 هزار کودک واکسین پولیو را تطبیق می کنند.

مدافعین حقوق کودکان بروز دوباره مرض پولیو را در ولایات جنوبی نگران کننده عنوان می کنند و خواهان مبارزۀ جدی مقامهای صحی دولت و غیر حکومتی و نهاد های امنیتی برای محو این بیماری اند.

شمس الدین تنویر مسوول بخش حمایت از حقوق کودکان در دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید "ما تمنا داریم تمام افرادی که در این سرزمین زندگی می کند در تامین حق اطفال همکاری نماید و این بیماری از بین ببرند."

طالبان مانع تطبیق واکسین پولیو شده بودند و کارمندان کمپاین را جاسوس های خارجی خوانده اند، اما نهاد های غیر حکومتی و سران قومی تلاش می کنند تا آن گروه را قانع بسازد که تطبیق این واکسین برای سلامت کودکان حیاتی می باشد.

XS
SM
MD
LG