لینک های دسترسی

Breaking News

علمای دین: والدین مسوول صحت فرزندان شان اند


تنها با دوقطره واکسین و یا هم تزریق پیچکاری آن می توانید جان کودکان تان را از فلج دایمی نجات دهید.
تنها با دوقطره واکسین و یا هم تزریق پیچکاری آن می توانید جان کودکان تان را از فلج دایمی نجات دهید.

پولیو یک بیماری فلج کنندۀ دورۀ طفولیت است که به جز وقایه تاهنوز هیچ راه تداوی ندارد.

گزارش های وجود دارد که در برخی از مناطق دور دست افغانستان، مردم به این باور اند که تطبیق واکسین خلاف اسلام است و مشکلات صحی دیگری را به بار می آورد.

علمای دینی می گویند که اسلام به صحت و بقای انسانها اهمیت زیادی قایل بوده و تطبیق هر نوع واکسین به ویژه واکسین پولیو، در روشنی دین اسلام و سنت هیچ مشکلی ندارد.

مولوی عزیزالله خیرخواه، خطیب مسجد عیدگاه شهر جلال آباد می گوید "قرآن کریم می فرماید که هرگاه کسی یک نفس را بدون دلیل شرعی از بین ببرد به آن ماند که تمام بشریت را از بین برده است و اگر برای نجات یک نفس و انسان کمک کند، تمام بشریت را نجات داده است."

آقای خیرخواه می گوید که از پیغمبر اسلام نقل است که انسانها در قبال یکدیگر خود مسوولیت دارند و حفظ و تامین صحت کامل برای فرزندان، یکی از مسوولیت های عمدۀ والدین به شمار می رود.

خطیب مسجد عیدگاه جلال آباد از تمام مردم می خواهد که در تطبیق واکسین پولیو هیچ شک و تردیدی را به خود راه ندهند چرا که برای نجات نسل مسلمانان افغانستان از فلج دایمی "یگانه راه تطبیق همان دو قطره واکسین از راه دهن می باشد."

محتویات واکسین پولیو

داکتر سردار محمدپرویز، رئیس معافیت کتله یی وزارت صحت افغانستان می گوید که واکسین عبارت از شکل ضعیف شدۀ همان مکروب است که توانایی تولید بیماری را نداشته اما مقاومت انسان را در برابر شکل فعال ویروس بلند می برد.

اما باور های در نزد مردم القاح شده که گویا پس از تطبیق این واکسین، دختر نازا و پسر عقیم بزرگ می شود.

داکتر پرویز با رد این باور ها می گوید "واکسین پولیو متشکل از آب، نمک مگنیزیم کلوراید، یک نوع انتی بیوتیک و ویروس ضعیف شدۀ پولیو است که توانمندی مصاب ساختن را نداشته اما مقاومت و معافیت اطفال را در برابر ویروس فعال پولیو بلند می برد."

آقای پرویز از تمام علمای دین می خواهد تا در مساجد و منابر در راستای تطبیق واکسین و جایگاه آن در روشنی اسلام به مردم توضیحات دهند.

رئیس معافیت کتله یی می گوید "به عنوان داکتر هر قدر که توضیحات دهیم کمتر مردم می شنوند اما اگر یک عالم دین در این باره صحبت کند بدون شک مردم افغانستان به آن گوش می دهند."

please wait

No media source currently available

0:00 0:59:58 0:00
لینک دانلود

وزارت صحت افغانستان بیشتر موانع ایجاد شده در راستای تطبیق واکسین پولیو را در آن کشور "مشکلات امنیتی و در برخی موارد مشکلات عقیدتی و مذهبی" عنوان می کنند.

مقامات صحت افغانستان تاکید می ورزند که نقش علمای دین نه تنها در برطرف کردن خرافات و باور های نادرست مردم می تواند کلیدی ثابت شود بلکه در حل منازعات و تفاهم میان رضاکاران صحی و افراد مسلح مخالف دولت موثر تمام شود.

عبدالخالق بالاکرزی، عضو کمیتۀ دینی و فرهنگی و معارف ولسی جرگه می گوید که تاکنون هیچ رویدادی ثبت نشده که یک طفل به خاطر تطبیق واکسین در بزرگسالی عقیم یا نازا بار آمده باشد.

آقای بالاکرزی این حرف ها را تبلیغات ضد اسلامی و مردم افغانستان خوانده از مردم خواست به صحت فرزندان شان متوجه باشند.

در حال حاضر، تنها پاکستان و افغانستان دو کشور در سطح جهان اند که شاهد واقعات تازۀ پولیو اند.

سال گذشتۀ میلادی ۲۰ واقعۀ پولیو در افغانستان ثبت شد اما وزارت صحت آن کشور می گوید پس از گذشت دو ماه از ۲۰۱۶ میلادی، "هیچ واقعۀ مثبت در ولایات که سیر بیشتر پولیو در آن مشاهده شده، ثبت نگردیده است."

XS
SM
MD
LG