لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدگان زلزله در افغانستان و پاکستان به مرز ۳۰۰ نفر رسید


مرکز این زلزله ولسوالی جرم ولایت بدخشان بود
مرکز این زلزله ولسوالی جرم ولایت بدخشان بود

براساس تازه ترین گزارشها شمار کشته شدگان زلزله مهیب در افغانستان سبب کشته شدن ۲۹۶ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۷۳۰ نفر دیگر شده است.

در افغانستان ۵۹ نفر کشته و ۲۶۵ نفر زخمی شده است. در این میان در بدخشان ۹ کشته و ۲۱ زخمی، در بغلان هشت زخمی، در کابل ۲۱ زخمی، در کنر ۲۲ کشته و ۶۴ زخمی، در لغمان چهار کشته، در ننگرهارهشت کشته و ۸۲ زخمی، در نورستان چهار کشته، در پروان ۳۰ زخمی و در تخار ۱۲ کشته و ۳۹ زخمی به ثبت رسیده است.

شمار تلفات این رویداد در پاکستان به ۱۷۸ کشته و بیش از ۱۲۰۰ زخمی رسیده است. از جمله بیشترین تلفات – ۱۴۰ کشته و بیش از ۱۰۰۰ زخمی- در ایالت خیبر پشتونخوا به وقوع پیوسته است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان ضمن ابراز همدردی با قربانیان این رویداد وعده سپرد که به متضررین این رویداد رسیدگی فوری صورت خواهد گرفت. آقای غنی گفت که تصویر عمومی این فاجعه در جریان یک یا دو روز آینده روشن خواهد شد.

پیام رئیس جمهور غنی پس از وقوع زلزلۀ مرگبار در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:49 0:00

زلزلۀ روز دو شنبه تا حدی شدید بود که تکان های آن از کابل گرفته تا اسلام آباد و دهلی جدید حس شد و در شماری از ساحات سبب قطع جریان برق و مخابرات شد.

با اینحال مقامها گفته اند که رقم تلفات از این هم بیشتر خواهد شد، چون تا هنوز از وسعت تخریبات و تلفات در ساحات دوردست روستایی اطلاعی در دست نیست.

تا کنون تلفات ناشی از زلزله از ولایتهای تخار و ننگرهار گزارش شده است
تا کنون تلفات ناشی از زلزله از ولایتهای تخار و ننگرهار گزارش شده است

مسوولان صحت عامۀ ولایت ننگرهار که گفته می شود شاهد بیشترین تلفات بوده است، از کشته شدن هشت نفر و زخمی شدن حدود ۷۸ نفر دیگر خبر دادند.

انتظار می رود که شمار تلفات افزایش یابد، زیرا تا کنون ابعاد این فاجعه در مناطق دوردست روستایی مشخص نشده است.

بیشترین تلفات ناشی از زلزله از ولایت ننگرهار گزارش شده است
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:37 0:00

همچنان از ولایت تخار گزارش شده که در تالقان مکتب نسوان بی بی هاجره که در یک خانۀ کرایی موقعیت داشت، در اثر ازحام شاگردان مکتب، ۱۲ شاگرد در زیر پا جان باخت و کم از کم ۳۵ شاگرد دیگر زخمی شد.

سید عنایت الله نوید رئیس معارف تخار به صدای امریکا گفت که کشته شدگان این رویداد شاگردان بین صنوف چهار تا ششم استند.

منبع معلومات: ادارۀ سروی جیولوجی ایالات متحده امریکا
منبع معلومات: ادارۀ سروی جیولوجی ایالات متحده امریکا

ادارۀ سروی جیولوجی ایالات متحدۀ امریکا در آغاز شدت این زلزله را ۷.۷ به مقیاس ریکتر تعیین کرده بود اما سپس شدت این زلزله ۷.۵ ریکتر خوانده شد.

این اداره گفته است که مرکز آن در عمق ۲۱۳ کیلومتری زمین و در حدود ۷۳ کیلومتری جنوب شرق شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان بوده است.

مقامها در ولایت بدخشان – مرکز این زلزله – گفته اند که ده ها خانه در کم از کم دو ولسوالی دوردست و پرجمعیت آن ولایت تخریب شده است، اما از تلفات جانی آن آمار دقیقی ارایه نکرده اند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی لحظاتی پس از وقوع این زلزله مقامهای ادارۀ مبارزه با حوادث را برای تشکیل جلسه فراخواند تا خسارات زلزله را ارزیابی کرده و برای آسیب دیدگان امداد رسانی کنند.

مقام ها گفته اند که شاید رقم تلفات بیشتر شود
مقام ها گفته اند که شاید رقم تلفات بیشتر شود

مقام های افغانستان و پاکستان گفته اند که هنوز هم تصویر روشن از ابعاد این فاجعه در دست نبوده و در جریان یک یا دو روز آینده وسعت تمام تخریبات و صدمات آن روشن خواهد شد.

سفارت ایالات متحده امریکا در کابل ضمن ابراز غم شریکی با آسیب دیدگان این رویداد، وعدۀ همکاری در زمینۀ امداد رسانی را داده است.

نرندرا مودی صدر اعظم هند از نخستین رهبران جهان بود که ابتدا در تماس با صدر اعظم پاکستان و سپس با رئیس جمهور افغانستان از فراهم آوری هر گونه مساعدت برای رسیدگی به این رویداد ابراز آمادگی کرد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG