لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران حکومت وحدت ملی به امریکا رسیدند


آقای غنی در این سفر با سرمنشی ملل متحد نیز دیدار می کند
آقای غنی در این سفر با سرمنشی ملل متحد نیز دیدار می کند

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در راس یک هیات دولتی که برای یک سفر پنج روزه کابل را به قصد واشنگتن دی سی ترک گفته بودند، لحظاتی پیش وارد امریکا شدند.

رئیس جمهور غنی در هنگام اقامت اش در ایالت متحده امریکا با مقام های عالیرتبۀ آن کشور به شمول باراک اوباما رئیس جمهو، جو بایدن معاون رئیس جمهور، رهبران کانگرس، وزیران خارجه، دفاع و مالیۀ ایالات متحده و هیات مدیره بانک جهانی دیدار نموده روی مسایل مورد علاقه گفت و گو انجام خواهد داد.

براساس بیانیه خبری ریاست جمهوری افغانستان، آقای غنی به روز پنجشنبه از شهر واشنگتن به نیویارک خواهند رفت تا در آنجا با سرمنشی ملل متحد دیدار نماید.

به اساس اعلامیه ارگ درین سفر رئیس جمهور غنی را عبدالله عبدالله رئیس اجراییه، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، اکلیل حکیمی وزیر مالیه، شیر محمد کریمی لوی درستیز اردوی ملی، رحمت الله نبیل رئیس عمومی امنیت ملی، عبدالسلام رحیمی رئیس اداره امور، سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر، حضرت عمر زاخیلوال مشاور امور اقتصادی، محمد معصوم ستانکزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و اجمل عبید عابدی سخنگوی رییس جمهور همراهی می کنند.

کمیسیون اصلاحات انتخاباتی

محمد اشرف غنی پیش از عزیمت به ایالات متحده با صدور دو فرمان جداگانه دستور ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی و کمیسیون ویژه برای تحقیقات در مورد قضیۀ قتل و سوزاندان جسد بانو فرخنده را صادر کرد.

بانو فرخنده ۲۷ ساله روز پنجشنبه در زیارت شاه دوشمشیره کابل از سوی گروهی از مردم به خاطر این ادعا که گویا قرآن کریم را سوزانیده است مورد لت و کوب قرار گرفت و سپس جسدش از سوی همین افراد به آتش کشیده شد.

در فرمان ریاست جمهوری که در مورد ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی صادر شده است آمده است که این کمیسیون به خاطر ایجاد اصلاحات بنیادی و همه جانبه در نظام انتخاباتی، تحکیم دموکراسی در کشور، اعاده مجدد اعتبار صدمه دیده مردم به نهاد های دولتی از جمله کمیسیون مستقل انتخابات، تحکیم وتقویت حاکمیت قانون و بالاخره برای جلوگیری از تخطی و تخلفات انتخاباتی ایجاد شده که به ریاست شکریه بارکزی عضو ولسی جرگه و به معاونیت صدیق الله توحیدی در محدوده و چهار چوب لایحه و طرزالعملی که ضمیمه این فرمان می باشد به کارهای خود ادامه بدهد.

علی امیری، عبدالقدیر کریاب، فاروق بشر، محمد امین احمدی، فیض الله ذکی، کاوون کاکر، صبرینا ثاقب، گل احمد مددزی، عزیزالله رفیعی و عبدالمجیید غنی زاده فرستاده وزارت عدلیه و تادا میچی نماینده سازمان ملل اعضای کمیسیون و شاه سلطان عاکفی و خانم وژمه فروغ به عنوان منشی تعیین و تقرر یافته اند.

کمیسیون ۱۵ عضوی اصلاحات انتخاباتی بخش مهم از توافقنامه سیاسی دو ستاد انتخاباتی است که منجر به ایجاد حکومت وحدت ملی شد.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG