لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: یک معین هر وزارت باید زن باشد


An injured demonstrator is been helped by another after clashing with riot police during the so-called "mother of all marches" against Venezuela's President Nicolas Maduro in Caracas.
An injured demonstrator is been helped by another after clashing with riot police during the so-called "mother of all marches" against Venezuela's President Nicolas Maduro in Caracas.

محمد اشرف غنی که در مراسمی به مناسبت رونمایی از اولین برنامه عمل افغانستان در مورد قطع نامه ۱۳۲۵ سازمان ملل متحد پیرامون زنان، صلح و امنیت در وزارت خارجه سخن می زد گفت اولین گام را وی در راستای اعاده حقوق زنان برداشته است که تعین چهار زن در کابینه و معرفی اولین زن به عضویت شورای عالی ستره محکمه از جمله گام های نخستین وی در این زمینه است.

رییس جمهور میگوید اجماع کامل بخاطر آمدن یک زن در شورای عالی ستره محکمه وجود دارد و علاه میکند که آمدن یک زن در شورای عالی قضا به معنی تغیر در سیستم قضایی افغانستان نیست. رییس جمهور غنی میگوید این مساله چیز جدید هم نیست و علاوه میکند که هم اکنون بیش از ۲۴۵ قاضی زن در افغانستان فعالیت دارند.

" من این افتخار را دارم که اولین زن را به ستره محکمه افغانستان پیشنهاد کردیم و امید قوی داریم که تمام خوهران و برادران این قدم تاریخی را بردارند، چهل سال زیاتر است که زنان در قضا خدمت کردند، در بخش کابینه من تعهد ام را ادا کرده ام، سفرا، والی ها، از تمام کابینه خواهش من این است که توجه جدی کنید، تمام وزارت خانه های عمده باید فکر کنند که حد اقل باید یک معین زن داشته باشند"

رییس جمهور همچنان میگوید قانون اساسی، دولت را مکلف می سازد که برابری و مساوات را در میان اتباع این کشور رعایت کند و میگوید بخاطر اعاده حقوق زنان نیاز است که از حرف به عمل بروند. رییس جمهور غنی علاه میکند که باید دیدگاه ها نسبت به زنان تغیر کند و زن باید به حیث زن مطرح شود نه به اساس وابستگی های خانوادگی.

" زن زن است و دیدگاه زن باید به حیث زن مطرح شود، نه به حیث خواهر، نه به حیث مادر، نه به حیث دختر"

رییس جمهور افغانستان همچنان از ایجاد اولین پوهنتون زنان در افغانستان خبر میدهد که قرار است کار تاسیس آن عنقریب آغاز شود.

رییس جمهور گفت این پوهنتون به نام مولانا جلالاالدین رومی به کمک مالی ترکیه ساخته می شود.

رییس جمهور غنی همچنان میگوید زنان در افغانستان اکثریت جامعه را تشکیل میدهند و میگوید جنگ تحمیلی در افغانستان صدمات بزرگ را به زنان این کشور بیشتر وارد کرده است.

اما به گفته رییس جمهور جنگ بخاطر عملی شدن ارزش های قانون اساسی ادامه یافته و میگوید ‌احمکام دین اسلام و آن حقوق و وجایب افغان ها که در قانون اساسی تسجیل شده قابل تغر نیستوی همچنان میگوید زنان افغان در کنار مردان خواهان صلح اند اما تاکید میکند که صلح از موقعیت ضعیف را قبول ندارد.

" صلح وقتی پایدار بوده می تواند که فصل دوم قانون اساسی مورد قبول همه افغان ها باشد،‌ دو چیز قابل تغیر نیست،‌احکام دین مبین اسلام که در قانون اساسی گنجانیده شده و حقوق و وجایب افغانها، جنگ سر ما تحمیل شده و صلح را از موقف ضعیف قبول نداریم"

رییس جمهور غنی همچنان میگوید صلح در افغانستان بستگی به همکاری های منطقه وی دارد و میگوید به شمول هند و روسیه تمام کشوری های همسایه شرکای صلح و ثبات افغانستان به شمار می روند.

رییس جمهور غنی با اشاره به درگیری های اخیر در ولایت قندز میگوید جنگجویان از حدود ده کشور دراین ولایت حضور دارند و افغانستان قربانی میدهد.

وی میگوید بخاطر مبارزه با این چالش ضرورت به رسیدن به یک اجماع منطقه وی است.

رییس جمهور افغانستان تاکید میکند که یک افغانستان با ثبات به نفع همه کشوری های منقطه و دنیا است و اما میگوید هیچ گامی برداشته نخواهد شد که منجر به سقوط افغانستان شود

XS
SM
MD
LG