لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس جمهور غنی عازم سویس شد


قرار است که رئیس جمهور غنی در این سفر در دو مجلس مختلف مجمع جهانی اقتصاد سخنرانی کند.
قرار است که رئیس جمهور غنی در این سفر در دو مجلس مختلف مجمع جهانی اقتصاد سخنرانی کند.

بر اساس خبرنامۀ ریاست جمهوری، محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در رأس هیأت بلندپایه به شهر داووس کشور سویس رفته است.

قرار است که رئیس جمهور در این سفر دو روزه در دو مجلس مختلف مجمع جهانی اقتصاد سخنرانی کند و همچنان با سرمنشی سازمان اتلانتیک شمالی یا ناتو و شماری از سران کشورهای اشتراک‌کننده در این نشست و رؤسای شرکت‌های اقتصادی بزرگ نیز گفتگو کند.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه و محمدهمایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور نیز آقای غنی را همراهی می‌کنند.

حدود ۲۵۰۰ نفر امسال در این مجمع اشتراک خواهند ورزید که اکثریت شان افراد متمول، رؤسای شرکت‌های بزرگ جهانی، شخصیت‌های مشهور و رهبران حکومت‌ها استند.

مجمع جهانی اقتصاد در حالی برگزار می‌شود که به گزارش آژانس رویترز فاصله میان ثروتمندان و نادران در جهان به گونۀ نگران‌کننده بیشتر شده است.

به گزارش سازمان امدادرسان آکسفام فقط ۶۲ فرد پولدار، که ۵۳ نفر آنان مردان اند، بیشتر از نصف جمعیت فقرای جهان ثروت دارد و یک در صد متمولین جهان بیشتر از ۹۹ در صد نفوس متباقی اندوخته های مالی دارد.

نشست سه جانبه

بر بنیاد خبرنامه ریاست جمهوری، آقای غنی در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد، با جو بایدن معاون رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا و نوازشریف صدراعظم پاکستان نیز نشست سه جانبه خواهد داشت.

آیندۀ افغانستان، ثبات و امنیت جهانی از آجندای نشست سه جانبۀ افغانستان، پاکستان و امریکا گفته شده است.

با آن که قصر سفید در خبرنامه‌ای گفته است که این نشست ساعت یازده (به وقت محل) در هوتل انترکانتیننتل داووس برگزار خواهد شد.

نشست سه جانبه در حالی برگزار می‌گردد که دو روز پیش کابل میزبان نشست چهار جانبۀ صلح در افغانستان بود. قرار است که نشست سومی آن در ماه آیندۀ میلادی در اسلام‌آباد پاکستان برگزار گردد.

در نشست چهار جانبه در کابل اشتراک‌کنندگان روی نقشۀ راه برای گفتگوهای صلح بحث کردند و با نشر اعلامیۀ مشترک پایان یافت.

در اعلامیۀ مشترک آمده است که "هدف از نقشۀ راه تعیین اقدامات مشخص بوده که بتواند شرایط مطلوب را برای آغاز گفتگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغانستان میان نمایند‌ه‌گان حکومت افغانستان و نمایند‌ه‌گان گروه‌های طالبان با هدف کاهش خشونت و ایجاد صلح پایدار در افغانستان و منطقه فراهم سازد."

نشست مجمع جهانی اقتصاد همه ساله در شهر داووس کشور سویس برگزار میگردد.

XS
SM
MD
LG