لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت اوباما از مذاکرات صلح افغانستان


رئیس جمهور اوباما، از عملکرد و توانایی نیروهای امنیتی افغان در مقابل مخالفین مسلح ستایش کرده است
رئیس جمهور اوباما، از عملکرد و توانایی نیروهای امنیتی افغان در مقابل مخالفین مسلح ستایش کرده است

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که بارک اوباما و اشرف غنی شب گذشته از طریق یک ویدیو کنفرانس روی مسایل امنیتی، صلح و امور انکشافی به صورت مفصل صحبت کرده اند.

ریاست جمهوری افغانستان در صفحۀ تویترش می‌نگارد که در این ویدیو کنفرانس با رئیس جمهور غنی، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان و رئیس جمهور اوباما را جو بایدن معاونش همراهی می‌کردند.

ارگ می‌گوید که رئیس جمهور اوباما، از عملکرد و توانایی نیروهای امنیتی افغان در مقابل مخالفین مسلح ستایش کرده و گفته است که در نشست‌های بروکسل و وارسا برای فراهم‌کردن حمایت از این نیروهای تلاش خواهد کرد.

در خبرنامه‌ای قصر سفید نیز می‌گوید که رئیس جمهور اوباما، افزایش عواید افغانستان را به رئیس جمهور غنی تبریک گفته است.

براساس این خبرنامه، رئیس جمهور اوباما از روند جای گفتگوهای صلح حمایت کرده و گفته است که امریکا از تلاش‌های که منجر به کاهش خشونت و ثبات دایمی در افغانستان گردد، حمایت می‌کند.

ارگ می‌گوید که رئیس جمهور غنی به آقای اوباما گفته است که نیروهای امنیتی افغان توانسته اند تا پایان سال ٢٠١۵، میلادی افراد وابسته به داعش را در شرق افغانستان وادار به عقب‌نشینی کنند و پلان‌های طالبان را برای به دست آوردن اهداف استراتیژیک، ناکام سازند.

رئیس جمهور غنی در این کنفرانس ویدیویی با رئیس جمهور امریکا، از ناتوانی نیروهای هوایی افغانستان در درگیری‌ها هم سخن زده و از رئیس جمهور اوباما برای فراهم‌کردن طیاره‌های جنگی به نیروهای هوایی افغان، تشکر کرده است.

رئیس جمهور امریکا از گفتگوها میان حکومت افغانستان و طالبان در حالی حمایت می‌کند که نشست گروه چهارجانبه هفتۀ اول مارچ را برای آغاز گفتگوهای مستقیم صلح میان طالبان و حکومت افغانستان تعیین کرد.

اما مقامات افغان و پاکستانی می‌گوید ممکن در تاریخ تعیین‌شده این گفتگو آغاز نگردد و با کمی تأخیر حکومت و نماینده‌گان طالبان بر میز مذاکره حاضر شوند.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام‌آباد و نمایندۀ رئیس جمهور غنی به صدای امریکا گفته است که برای آغاز گفتگوهای مستقیم صلح، در پشت پرده نیز تلاش‌های جریان دارد؛ اما تاریخ هفتۀ اول مارچ برای آگاهی بود.

همچنان یک مقام امنیتی در اسلام‌آباد که نمی‌خواهد نامش گرفته شود، به صدای امریکا گفته است که تا کنون دفتر سیاسی طالبان در قطر هنوز روی شرکت در گفتگوهای مستقیم توافق نکرده است که به همین اساس گفتگوهای مستقیم به تأخیر می‌افتد.

XS
SM
MD
LG