لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش کاربران فیس بوک در مورد اظهارات اسماعیل خان


Facebook
Facebook

هفتۀ گذشته، محمد اسماعیل خان، وزیر پیشین آب و برق افغانستان، از مردم خواست تا تصاویر داکتر نجیب الله، رئیس جمهوری پیشین افغانستان" را در شیشه های موتر شان نصب نکنند. اسماعیل خان داکتر نجیب الله را "قاتل ملت" عنوان کرد.

پس از نشر این گزارش توسط رادیو آشنا صدای امریکا، کاربران رسانه های اجتماعی به خصوص فیس بوک، تبصره های متفاوتی در بارۀ اظهارات آقای اسماعیل خان کردند.

اسد امانی، جوان ۲۹ سالۀ افغان است که از نه سال به این سو در آلمان زندگی می کند. آقای امانی در مصاحبۀ با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که از اظهارات آقای اسماعیل خان متعجب شده است.

آقای امانی گفت: " بسیار متاسفم که اسماعیل چنین اظهارات را بیان کرده است. اسماعیل خان خود با عث خرابی وطن شده است. اگر او در دوران داکتر نجیب جنگ نمی کرد، افغانستان به این حالت نمی رسید."

آقای امانی به گونۀ ضمنی تائید می کند که داکتر نجیب الله، رئیس جمهور پیشین افغانستان، مرتکب "قتل و کشتار" مردم" شده است، اما به باور او، رهبران جهادی به مراتب بیشتر مرتکب "قتل و کشتار" مردم" افغانستان شده اند.

آقای امانی افزود: "اگر نجیب صد نفر را کشت، اینها ده هزار نفر را کشتند. اگر نجیب یک صد هزار نفر را کشت، اینها دو میلیون نفر را کشتند. مردم را بی خانه ساختن، بی وطن ساختند و مردم را در به در کردند."

آرین خیبر، یکی از فعالان حزب "وطن" در مصاحبۀ با رادیو آشنا صدای امریکا، آقای اسماعیل خان را متهم به کشتار، غارت و عامل جنگ های داخلی در افغانستان عنوان کرد و تاکید کرد که اظهارات وزیر پیشین آب و برق افغانستان، خلاف ارزش های آزادی بیان و عقیده است.

آقای خیبر گفت: "در کل تمام کار های تورن اسماعیل بر خلاف آزادی بیان، آرا، عقیده و روند دموکراتیک در افغانستان است."

اما اظهارات آقای اسماعیل خان، طرفدارانی نیز دارد. فهیم کوهدامنی، کارشناس و فعال سیاسی، از جمله افرادی است که اظهارات آقای اسماعیل خان را تائید کرده می گوید که داکتر نجیب الله "مرتکب قتل ده ها هزار" انسان شده است. به باور آقای کوهدامنی، واکنش کاربران فیس در برابر آقای اسماعیل خان یا "انگیزه های ایدیولوژیک داشته یا تباری."

آقای کوهدامنی گفت: "کسانی که شبکه های اجتماعی از او ]داکتر نجیب الله[ به نام قهرمان یاد کرده اند و امیر صاحب اسماعیل خان را اهانت کرده اند، بیشتر آنان یا انگیزه های ایدیولوژیک داشته اند و یا هم انگیزی های تباری."

آقای کوهدامنی همچنان گفت که همانگونه گروه های دهشت افگنی امروز برای افغانستان و جهان درد سر ایجاد کرده است، در گذشته، شوروی سابق در افغانستان تجاوز کرد و "داکتر نجیب الله دست نشاندۀ شوروی" بود که دست به "جنایت" زد.

اتهامات قتل بالای داکتر نجیب الله

داکتر نجیب الله، رئیس جمهور پیشین افغانستان، از سوی برخی احزاب جهادی متهم است که وی در زمانی که در راس استخبارات افغانستان قرار داشت، دست به قتل و کشتار مخالفان حکومت آن زمان افغانستان زده است.

اما به گفتۀ خیبر، داکتر نجیب الله در زمان که سمت ریاست استخبارات افغانستان را بر عهده داشت، مرتکب قتل نه شده است و به گفتۀ او "اگر دشمنان افغانستان را کشته باشد این حق رییس امنیت دولتی بود و همیشه به آن افتخار می کنم."

آقای خیبر در مورد گفت: "کسانیکه به نام خداوند، جهاد، قران و عقیده بر خواستند و مردم را فریب دادند، در نهایت روابط شان با سازمان های استخبارات جهان افشا شد. اگر اینها را کشته باشد، این حق وزیر امنیت دولتی بود. کار بسیار خوب انجام داده است. اگر دشمن مردم أفغانستان، پنجابی و یا مزدور پنجابی را کشته باشد، همیشه افتخار خواهم کرد."

اما آقای کوهدامنی می گوید داکتر نجیب الله در راس "یک دستگاه جهنمی" قرار داست که مرتکب قتل "ده ها هزار" انسان شده است.

آقای کوهدامنی گفت: " ظلم و وحشت به هر شکلی که باشد، ظلم محسوب می شود."

به گفته آقای کوهدامنی، در گذشته یک فرد نه، بلکه یک حزب أفغانستان را در کام شوروی سابق انداخت و داکتر نجیب الله در راس استخبارات حزب تحت الحمایه شوروی قرار داشت که "مرتکب جنایات" گردید.

به گفتۀ آقای کوهدامنی، داکتر نجیب در تشکیلات حزب تحت حمایه شوروی، شاعر و نوسینده نبود که فقط به داشتن ایدیولوژی چپی اش معاف گردد، بلکه به گفته او، داکتر نجیب در راس یک "دستگاه جهنمی" بود.

اظهارات آقای اسماعیل خان در مورد داکتر نجیب الله، موجب واکنش های متفاوت در رسانه های اجتماعی شد.

نصب تصاویر رهبران، فرماندهان جهادی و نخبگان سیاسی در دو دهۀ گذشته در افغانستان معمول بوده است. اما نصب تصاویر و پوستر های رجال افغانستان در پهلوی طرفداران که دارد، مخالفان جدی نیز دارد که در بسا موارد پاره کردن تصویر یک رجال توسط مخالفین شخص مورد نظر، موجب جنگ های خونین شده است.

در اوایل ماه حمل امسال، پاره کردن پوستر عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهور افغانستان در شهر مزار شریف، موجب بر خورد های شدید فزیکی شد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG