لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش های نجات در بدخشان متوقف شد


بیش از ۷۰۰ خانوادۀ دیگر بی سرپناه شده است
بیش از ۷۰۰ خانوادۀ دیگر بی سرپناه شده است
مقام های ادارۀ ملی آمادگی مبارزه با حوادث می گویند که تلاش های نجات بازماندگان حادثۀ لغزش زمین در روستای باریک آب، ولسوالی ارگو، ولایت بدخشان متوقف شد.

محمد اقبال مراد، کارشناس ادارۀ ملی آمادگی مبارزه با حوادث گفت که این تصمیم بنا به درخواست بزرگان ولایت بدخشان، به ویژۀ موسفیدان ولسوالی ارگو اتخاذ شده است، زیرا به گفتۀ وی در برخی حصص منازل مسکونی در زیر ۳۰ تا ۵۰ متر خاک مدفون شده است و بیرون کشیدن اجساد وقت زیادی را در بر می گیرد.

شمار دقیق تلفات این رویداد در دست نیست. آقای مراد به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که تا کنون مرگ ۲۵۵ نفر در این رویداد تایید شده است و به گفتۀ وی اگر ارقام تلفات بلند هم برود از "مرز ۴۵۰ نفر" تجاوز نخواهد کرد.

اما مقام های محلی بدخشان و ساکنان قریۀ آب باریک ادعا دارند که در حدود سه صد خانواده که شمار مجموعی اعضای آن از ۲۵۰۰ نفر بیشتر می شود، در زیر لایه های ضخیم خاک مدفون شده است. آقای مراد این ارقام را "غیر مسوولانه" می خواند.

در همین حال هیأتی به ریاست کریم خلیلی، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان از کابل به بدخشان سفر کرده و مساعدت بالغ بر ۲۰ میلیون افغانی را به بازماندگان رویداد در ولسوالی ارگو انتقال داده اند.

آقای مراد افزود که باشندگان روستای آب باریک بنا بر ملحوظات فرهنگی که شاید اجساد زنان و دختران در وضعیت مستور از زیر خاک بیرون نیاید، تقاضا کردند تا تلاش برای بیرون آوردن اجساد متوقف شده و ساحۀ آسیب دیده به نام "تپۀ شهدا" به حضیره مبدل شود.

مقام ها می گویند که حدود ۷۰۰ خانوادۀ نجات یافته از این حادثۀ طبیعی که معروض با خطر دوبارۀ لغزش زمین بودند به محلات امن انتقال داده شده اند.

اما نجات یافتگان که در زیر خیمه ها زندگی می کنند خواستار کمک فوری از دولت و نهاد های بشری اند. آنان استدلال می کند که در صورت نرسیدن کمک های عاجل و احتمال بارندگی ابعاد این فاجعه گسترده تر خواهد شد.

ریاست جمهوری افغانستان به منظور "ابراز همدردی و غم شریکی با قربانیان فاجعۀ المناک آب باریک ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان" فردا یکشنبه را روز عزای ملی در افغانستان اعلان کرده است.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه یی گفته است که بر اساس این حکم در روز عزای ملی پرچم افغانستان در داخل و نمایندگی های سیاسی آن کشور در خارج به حالت نیمه افراشته قرار داده می شود.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG