لینک های دسترسی

Breaking News

شورشیان سوری: مثل مجاهدین افغان می جنگیم


روسیه می گوید که از رژیم اسد در جنگ با دهشت افگنان دفاع می کند
روسیه می گوید که از رژیم اسد در جنگ با دهشت افگنان دفاع می کند

شورشیان سوری گفته اند که دخالت نظامی روسیه به حمایت از بشارالاسد رئیس جمهور سوریه تنها به تشدید جنگ منتهی شده و ممکن حامیان عرب شورشیان را ترغیب کند تا مساعدتهای بیشتر نظامی را برای مخالفان اسد مهیا کنند.

مقامهای امریکایی گفته اندکه مشاورین نظامی روس از قبل به سوریه رسیده اند و به گفتۀ آنان پیشروی شورشیان مخالف اسد در ماه های اخیر به ویژه در غرب سوریه یک دلیل اقدام نظامی روسیه به حمایت از اسد بوده است.

شماری از شورشیان سوری در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته اند که با مقاومت شدید نیروهای حکومتی در این ساحات روبرو شده اند و به گفتۀ آنان با دخالت روسیه در این جنگ که به رژیم اسد رمق تازه بخشیده است، نبرد دشوارتری در پیش است.

برخی دیگر از مخالفان اسد، دخالت نظامی روسیه را فرصتی برای جذب مساعدت های بیشتر از کشورهایی نظیر عربستان سعودی می پندارند. اما این رویکردها دخالت خارجی را در بحران سوریه عمیقتر خواهد ساخت، بحرانی که از قبل عربستان سعودی و ایران را در مقابل هم قرار داده است.

شورشیان مخالف حکومت سوریه به آروزی جلب حمایت بیشتر، از ناکامی روسیه در افغانستان یادآوری کرده و آن را نمادی برای مقابلۀ شان در برابر یک نیروی اشغالگر خارجی توصیف می کنند.

عربستان سعودی که از جهاد افغانها در برابر اتحاد جماهیر شوروی وقت حمایت کرده و مجاهدین را کمک می کرد، اکنون از شورشیان مخالف رژیم اسد نیز حمایت می کند و به این سان سناریوی جنگ افغانستان بار دیگر در منطقه تکرار شده است.

با اینحال اکثر مخالفان اسد همنوا با ابو یوسف المهاجر، جنگجوی سوری می گویند که با دخالت خارجی به ویژه روسیه دامنۀ جنگ سوریه از این هم درازتر خواهد شد، اما المهاجر به این باور است که نیروهای روس مانند افغانستان در سوریه نیز شکست خواهند خورد.

مقامهای امریکایی می گویند که نیروهای روس هم اکنون ساخت و ساز عمدۀ نظامی در میدان هوایی شهر لاذقیه داشته و افزون بر جت های جنگی و هیلیکوپتر های توپدار، توپخانه و دست کم ۵۰۰ سرباز قوای بحری روس در این میدان مستقر شده است.

روسیه گفته است که حمایت از دمشق در جنگ با دهشت افگنان، حفاظت از دولت سوریه و جلوگیری از فاجعۀ تمام عیار در منطقه، هدف مساعدت نظامی آن کشور به سوریه است.

شورشیان باور دارند که ساحۀ عملیات در غرب سوریه یکی از اولویت های نظامیان روس است زیرا این خط نبرد، تهدید فوری را متوجه رژیم اسد می سازد.

در همین حال، گروه دولت اسلامی که زمانی خطر روبه رشدی بود، اکنون تهدید کوچکتری را متوجه اسد می سازد، چنین فکر می شود که جنگجویان داعش نیز در این جبهه هدف قرار خواهند گرفت.

در صفوف شورشیان مخالف اسد در غرب سوریه در زیر پرچم جبهۀ النصره و شاخۀ سوری القاعده، جهادی های خارجی به شمول روسها، آسیایی ها، چیچنی ها و افراطگرایان سایر کشور ها به هدف بر انداختن حکومت علوی سوریه می جنگند.

XS
SM
MD
LG