لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی روسیه برای تسهیل بخشیدن تحریمات علیه طالبان


ضمیر کابلوف نمایندۀ خاص رئیس جمهور پوتین برای افغانستان
ضمیر کابلوف نمایندۀ خاص رئیس جمهور پوتین برای افغانستان

روسیه آماده است تا در زمینۀ تسهیل بخشیدن احتمالی تحریمات وضع شدۀ شورای امنیت ملل متحد بر طالبان افغانستان، از خود انعطاف نشان دهد. آژانس خبرگزاری تاس با نشر این خبر، به نقل از ضمیرکابلوف نمایندۀ خاص رئیس جمهور پوتین برای افغانستان نوشته است که روسیه از مشئ حکومت افغان در راستای مصالحۀ ملی حمایت میکند.

کابلوف گفته اگر انعطاف پذیری در تسهیل بخشیدن تحریمات علیه طالبان، مغایر منافع ملی افغانستان نباشد، روسیه به آن آماده است. وی می افزاید: "هیچ کسی امروز از کسب پیروزی نظامی در برابر طالبان، صحبت نمی کند، در حالی که تطبیق مشئ مصالحۀ ملی، در عمل، به معنای برگشت آنها به قدرت خواهد بود."

ظاهراً آقای کابلوف این پیشنهاد را مطرح نموده که قدرت های بزرگ باید برای جلوگیری از گسترش گروه رقیب طالبان منسوب به داعش، سازشی را با طالبان در پیش گیرند.

شورای امنیت ملل متحد در سال ۲۰۱۱ میلادی فیصله نامۀ شماره ۱۹۸۸ را به تصویب رسانید که در آن طالبان تهدیدی برای صلح خوانده شده و گفته شد که دارایی های شان باید منجمد شده، اعضای این گروه از سفر ها منع گردیده، و بر افراد و نهاد هایی دیگری که با طالبان مرتبط تشخیص گردند، باید تحریمات وضع شود.

اما اخیراً تندروانی منسوب به گروه دولت اسلامی یا داعش در شرق افغانستان حضور پیدا کرده و با طالبان در نبرد افتاده اند که حتی طالبان اعمال این افراد منسوب به داعش در مناطق تحت تسلط شان را "وحشیانه" توصیف میکنند.

ضمیر کابلوف نمایندۀ خاص رئیس جمهور روسیه هفتۀ گذشته گفت که منافع روسیه در قسمت مبارزه با گروه داعش در افغانستان، با منافع گروه طالبان در همین بخش، دقیقاً همخوانی دارد.

کابلوف اضافه کرد که روسیه برای تبادلۀ معلومات با طالبان، کانال های ارتباطی را نیز با آنان تأسیس کرده است. اما طالبان همچنین گزارش ها را رد کرده اند. روسیه در حال حاضر حملات هوایی را در سوریه به پیش میبرد و میگوید که هدف از آن، سرکوب نیرو های داعش است. در همین حال ابراز نگرانی میکند که این گروه تندرو ممکن در افغانستان که همسایۀ جمهوریت های پیشین اتحاد شوروی سابق است، نیز گسترش پیدا کند.

برگردان: احمد فؤاد لامع

XS
SM
MD
LG