لینک های دسترسی

Breaking News

تأکید حکومت افغانستان بر گفتگوهای صلح


حکومت افغانستان، امسال از این روز با برگزاری نشست‌ هایی در کابل و ولایات تجلیل می‌کند.
حکومت افغانستان، امسال از این روز با برگزاری نشست‌ هایی در کابل و ولایات تجلیل می‌کند.

امروز دوشنبه ۲۶ دلو، با بیست‌وهفتمین سالروز خروج سربازان اتحاد شوروی سابق از افغانستان مصادف است که در سراسر افغانستان از این روز تجلیل شد.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مراسمی که در ارگ برگزار شده بود، گفت حالا که چوکات عمومی و نقشۀ راه صلح ترتیب شده، برای مخالفان فرصت خوبی است که از جنگ و مخالفت مسلحانه در برابر هم‌وطنان شان دست بردارند.

او افزود که اگر منظور مخالفان مسلح اشتراک سیاسی است، در این راستا قانون اساسی افغانستان راه هیچ کسی را نبسته است.

رئیس جمهور افغانستان خطاب به گروه‌های مخالف مسلح دولت گفت "با استفاده از این فرصت، بر تمام گروه‌های طالبان، حزب اسلامی به رهبری حکمتیار و سایر مخالفان صدا می‌کنم که بیایید با کاروان صلح یکجا شوید، هر گروه مخالف که با ما در صلح و برادری زندگی می‌کند، آغوش ما به روی وی باز است و استقبال می‌کنیم."

آقای غنی افزود وقتی که راه گفتگو و مذاکره باز است، به خشونت نیازی نیست و صلح بهترین انتخاب نه تنها برای مردم افغانستان است، بلکه گزینۀ خوبی برای کسانی که در سنگر بغاوت قرار دارند، نیز می‌باشد.

او گفت که جنگ قدرت زیر نام جهاد برای دین دیگر جایی ندارد و تمام امور شرعی بر اساس آیات قران از طریق صلح ممکن است.

رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد "تحقق اهداف علیای دین و مقاصد اعلای شریعت اسلامی همه از راه‌های صلح‌آمیز میسر است."

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در این نشست مخالفان مسلح را خطاب قرار دارد و بر گفتگوهای مستقیم صلح با حکومت تأکید کرد.

او افزود "پیام من برای آنهایی که تا به حال جز ویرانی، جز کشتار افراد بیگناه و صدمه‌زدن به فرصت‌های مردم افغانستان دستاورد نداشتند، این است که از طریق جنگ، با خشونت و کشتار مردم بیگناه به جایی نمی‌رسند، اگر آرمانی دارید، فکری دارید، نظری دارید، بیایید بر سر میز مذاکره مسألۀ تان را مطرح کنید."

در همین حال محمدکریم خلیلی معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت مردم افغانستان مستحق جنگ نیستند، سیاسیون افغانستان، احزاب سیاسی و حکومت باید تلاش کنند که کشور از این حالت نجات یابد.

آقای خلیلی گفت که افغانستان صلح عزتمندانه می‌خواهد، نه صلح ذلیلانه و حالا این کشور به جایی رسیده است که هیچ کسی نمی‌تواند صلح ذلت‌بار را بر افغان‌ها تحمیل کند.

او افزود "با کوبیدن طبل جنگ به صلح نمی‌رسیم. ما باید صلح را با حفظ ارزش‌های دینی و ملی و کشوری خود داشته باشیم و در این راستا تلاش کنیم."

از سوی دیگر صبغت‌الله مجددی یکی از رهبران پیشین جهادی در این نشست گفت که تمام ناامنی‌های کنونی در افغانستان از پاکستان آب می‌خورد.

او تأکید کرد که با چنین وضعیت گفتگوهای صلح نتیجه نخواهد داشت "طالب از آسمان نمی‌آید، از سرحد تیر می‌شود این طرف می‌آید، ما از این وضعیت رنج می‌بریم، آخر مجبور خواهیم شد همان طوری که در مقابل ابرقدرت اتحاد شوروی اعلام جهاد کردیم، در مقابل پاکستان نیز کنیم."

در همین حال شورای حراست و ثبات افغانستان نیز در مراسم جداگانه ۲۶ دلو تجلیل کرد و عبدالرب رسول سیاف یکی از رهبران پیشین جهادی گفت که آنان خواهان سقوط نظام نیستند؛ ولی سیاستی را که حکومت در پیش گرفته است، کشور را به پرتگاه می‌برد.

۲۷ سال پیش در ۱۴ فبروری ۱۹۸۹ میلادی، لشکر اتحاد جماهیر شوروی سابق، با سپری کردن بیش از نُه سال جنگ، تحت قوماندانی جنرال بوریس گروموف از طریق پل حیرتان که پل دوستی نام نهاده شده بود، افغانستان را ترک کردند.

به همین مناسب در افغانستان، این روز رخصتی عمومی است. حکومت افغانستان، امسال از این روز با برگزاری نشست‌هایی در کابل و ولایات تجلیل کرد.

طالبان در این اعلامیه گفته اند که پس از خروج قشون اتحاد جماهیر شوروی وقت، سربازان کشورهای دیگر به جای شوروی بر افغانستان تجاوز کردند.

قشون اتحاد جماهیر شوروی پیشین، در هفتم جدی سال ۱۳۵۸ به افغانستان تجاوز کرد و پس از نُه سال از این کشور بیرون شدند.

XS
SM
MD
LG