لینک های دسترسی

Breaking News

زعفران، یعنی طلای زراعتی در افغانستان


زنان هراتی مصروف زراعت زعفران
زنان هراتی مصروف زراعت زعفران

نا امنی و مافیای مواد مخدر سبب شده است که کشت زعفران منحیث جایگزین تریاک درافغانستان ترویج نیابد.

مقامات می گویند که اگر شرایط برای ترویج زعفران بیشتر مهیا شود، انقلاب زراعتی، رفاه دهقانان و بهبود اقتصاد را در افغانستان سبب خواهد شد.

مقامات وزارت زراعت افغانستان آیندۀ کشت زعفران را در آن کشورقناعت بخش دانسته می گویند که این محصول زراعتی در پهلوی جایگزین شدن مواد مخدر، می تواند زمینه کشت مشروع، شغل و رفاه دهقانان را فراهم کند.

درسالهای اخیر برای ترویج کشت زعفران به صفت بدیل کوکنار در افغانستان اقداماتی صورت گرفته است و تا امروز نیز به آن چنین نگریسته می شود. این که با وجود این پیشینه هنوز زعفران نتوانسته است به پیمانه وسیع جایگزین کوکنار گردد، محمد ابراهیم اظهر، معین وزارت مبارزه با مواد مخدره می گوید که مافیای مواد مخدره جلو چنین کاری را می گیرد.

اظهر همچنان معیاری نبودن محصول زعفران و ضعف بازاریابی را یکی دیگر از موانع ترویج وسیع زعفران در افغانستان دانست.

ترویج زعفران

بشیر احمد احمدی، آمر امور زراعت هرات، کشت زعفران را در آن ولایت یک پدیده بسیار مفید دانست و پیش بینی می کند که هرگاه شرایط برای ترویج بیشتر آن فراهم شود می تواند انقلاب زراعتی را درقبال داشته باشد. او در مورد مساعد بودن آب و هوا، خاک هرات برای کشت زعفران گفت که دلیل کیفیت بالای آن همین عوامل می باشد.

احمدی میگوید در مجموع در ولایت هرات ۷۵۰ هکتار زمین برای زراعت زعفران وجود دارد و سال قبل، زارعین این ولایت سه و نیم تن زعفران خالص با جنس عالی را تولید کردند.

آمر امور زراعتی هرات دلیل عدم گسترش وسیع زعفران در هرات و سایر ولایات افغانستان را ضعیف بودن وضع اقتصاد دهاقین وانمود کرد زیرا پیاز زعفران خیلی گران است. او می گوید که در هرات پیاز کافی برای ترویج زعفران وجود دارد که می توان آن را در سایر ولایات کشت کرد.

برای بدست آوردن عایدات زیاد از فروش زعفران، متخصصین خواهان ایجاد مراکزی برای پروسس و بسته بندی بگونه استندرد استند تا صادرات آن به بازارهای جهانی گسترش یابد.

ازین لحاظ مقامات وزارت زراعت می گویند که یک مرکز پروسس و کنترول کیفیت زعفران درهرات ایجاد میگردد که اینکارباعث بهترشدن هرچه بیشترکیفیت شده و محصول افغانستان تحت لوگوی کشور صادر گردد.

بگفته مسئولین زعفران تولیدی در هرات درسال گذشته دوملیون دالرعایدات داشته است. این محصول با کیفیت بسیار اعلی اکنون بگونه قانونی به ایران رفته و با مارک و نام ایران به شماری از کشورهای اروپایی چون فرانسه ،اسپانیا، ایتالیا و چند کشور عربی صادر میشود.

سیما غوریانی، رئیس اتحادیه زنان زعفران کار هرات می گوید که زعفران باعث رفاه زنان و خانواده های آنها گردیده است و طور اوسط هر خانوادۀ زعفران کار تا حدود ٥٠٠ دالر در سال عاید از آن بدست می آروند.

خانم غوریانی ابراز خوشوقتی کرد که کشت زعفران در نقاط دور دست ولایت هرات رایج شده استو زنان آن مناطق قادر به کسب درآمد از این ناحیه شده اند.

سلطان حسین عباسیار، رئیس زراعت ولایت غزنی می گوید که به استثنای برخی از ولسوالی های ناور ومالستان که سرداند دربقیه ١٦ ولسوالی غزنی امکانات کشت زعفران وجود دارد که می تواند در پهلوی باغداری دربهبود زندگی دهقانان و سایر دست اندرکاران زراعت نقش خوبی داشته باشد.

عباسیار میگوید جنسیت زعفران غزنی، حتی از زعفران هرات هم بهتر است.

مقامات وزارت زراعت می گویند که برای تولید زعفران بازارخوب داخلی وخارجی وجود دارد و وقتی در آینده نزدیک گواهینامۀ زعفران برای افغانستان فراهم شود، مشکلات بازاریابی و صدورمحصول زعفران نیز مرفوع خواهد شد.

  • 16x9 Image

    عبدالواجد عادل - واشنگتن

    عبدالواجد عادل از سال ۲۰۰۱ تا اکنون به حیث ژورنالیست، نویسنده و کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی افغانستان در صدای امریکا بخش افغانستان در واشنگتن دی سی کار می کند.
XS
SM
MD
LG