لینک های دسترسی

Breaking News

زنان ورزشکار سعودی تابوهای سنتی را می شکنند


بازیکنان تیم باسکتبال اتحاد جده پیش از بازی دوستانه در عمان
بازیکنان تیم باسکتبال اتحاد جده پیش از بازی دوستانه در عمان

عربستان سعودی ثروتمندترین کشور در شرق میانه از رهگذر زیربناها و خدمات رفاهی اجتماعی مثل اکثر بخشهای جهان عصری است، اما فعالان می گویند که در زمینۀ حقوق زنان آن کشور شاهی اسلامی راه درازی برای پیمودن در پیش دارد.

گروهی از زنان باسکتبالر سعودی در شهر ساحلی جده می گویند که با پیوند دادن مسایل ورزشی و صحی، زنان و دختران را ترغیب می کنند تا از خانه های شان برآمده و در حیات اجتماعی سهیم شوند و بیش از این اعضای خاموش اجتماع نباشند.

اعضای تیم باسکتبال اتحاد زنان جده با لباس های سفید دراز ورزشی و چادر برای یک بازی نمایشی رهسپار مالیزیا شده اند. مقامها می گویند که ورزشکاران زن سعودی با حضور در بازی های بین المللی افق دید خود و کشورهایی را که در آن حضور می یابند، گسترش می بخشند.

لینا المینا رئیس کلپ ورزشی اتحاد جده می گوید که بازیکنان این تیم در ایالات متحده، مالیزیا، اردن و امارات متحدۀ عرب رقابت کرده اند. او می گوید که در تلاش برای ترویج ورزش و زدودن برداشت های غلط نسبت به ورزش زنان، اعضای این تیم در رقابت های ورزشی در عربستان سعودی و در سطح جهان شرکت می کنند.

سارا عطار دختر ورزشکار سعودی حین دوش ۸۰۰ متر زنان در المپیک ۲۰۱۲ لندن
سارا عطار دختر ورزشکار سعودی حین دوش ۸۰۰ متر زنان در المپیک ۲۰۱۲ لندن

دختران باسکتبالر سعودی که در یک رویداد به خاطر ترویج ورزش میان دختران و پسران دارای معلولیت در شهر جده شرکت کرده بودند، از علاقمندی فزایندۀ زنان و دختران سعودی به ورزش به ویژه باسکتبال حکایت داشته و مدعی اند که هم اکنون فهرست طولانی از زنان و دخترانی وجود دارد که منتظر راه یافتن به کلپ های ورزشی اند.

نور یکی از زنان ورزشکار سعودی می گوید که زدودن برداشت های نادرست در عربستان سعودی مستلزم آن نیست که همه مرزها شکستانده شود، بلکه به گفتۀ وی مرزها باید پس رانده شود.

مردان در رقابت های ورزشی زنان در عربستان سعودی شرکت نمی کنند و وزرشکاران تنها در صورتیکه تمام بدن شان پوشیده باشد، به کمره ها اجازۀ فلمبرداری می دهند، با اینحال به گفتۀ نور مردم ورزش زنان را صلاح نمی بینند.

او گفت" این کار با قانون و دین در تضاد نیست. فقط باورهای شخصی برخی مردم است که آن را بر دیگران تحمیل می کنند. پس، بلی، همانگونه که نسبت به بسا پیزهای دیگر انعطاف پذیری بیشتر دارند، در خصوص ورزش نیز باید دیدگاه باز داشته باشند."

زنان در سعودی باید با بدن کاملاً پوشیده در میدان های ورزشی حضور یابند.
زنان در سعودی باید با بدن کاملاً پوشیده در میدان های ورزشی حضور یابند.

ورزشکاران می گویند که در زمینۀ حقوق زنان در عربستان سعودی در سالهای اخیر تغیرات مثبتی به بار آمده است، اما هنوز هم به گفتۀ آنان در بسا آزادی های اساسی، مانند حق رانندگی زنان، طفر روی وجود دارد.

سال گذشته، زنان برای بار نخست در عربستان سعودی رای دادند و ۲۰ زن در انتخابات شوراهای محلی برنده شد. مانند عرصۀ سیاسی، ورزشکاران زن به این باور اند که حضور زنان در بخش ورزش نیز به تدریج از دید عامه پذیرفتنی خواهد شد.

دیبوره پارک ووک مربی تیم باسکتبال زنان اتحاد جده می گوید که عربستان سعودی ورزشکاران عالی دارد. او می گوید که برخی از این ورزشکاران دختر بسیار پشتکار داشته و می خواهند که برای کشورشان در سطح جهان رقابت کنند.

در عین زمان، ورزشکاران می گویند که ترویج ورزش زنان در سطح محلی تاثیر آنی بر جامعه داشته و به زنان نشان می دهد که تمرینات بدنی تا چه بر صحت آنان و فرزندان شان تاثیر دارد.

XS
SM
MD
LG